سرویس آسانسور

سرویس و نگهداری دوره ای آسانسور از اهمیت بالایی در ساختمان برخوردار است.

سرویس آسانسور

سرویس و نگهداری دوره ای آسانسور از اهمیت بالایی در ساختمان برخوردار است.

سرویس و نگهداری آسانسور به معنای بررسی کامل لوازم و تجهیزات سیستم و بازدید مداوم و دوره ای کارکرد کیفی آسانسورپس از نصب آن می باشد. اصولا کلیه سیستم های مکانیکی به دلیل استهلاک وفرسودگی ناشی از استفاده مستمر نیازمند نگهداری بازرسی متناوب در زمانبندی های مشخص می باشد

۱۹ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سرویس دوره ای آسانسور

آسانسورها سیستم های بسیار پیچیده ای هستند که شامل بخش های مختلفی بوده و برای اطمینان از سواری ایمن ، روان و بدون وقفه برای مسافران به تعمیر و نگهداری و سرویس دوره ای نیاز دارند. این قطعات بر اساس جایگاهشان ( مثلا قرارگیری در کابین ، بالابر و یا اتاق ماشین ) دسته بندی می شوند. موسسه آس قادر به اجرای تعمیرات کلی آسانسور مطابق با خواسته و نیاز مشتریان و همچنین نوع آسانسورهای موجود می باشد. همچنین شرکت آس طیف گسترده ای از خدمات بازرسی دوره ای را برای آسانسور فراهم می کند. شرایط بی شماری وجود دارد که در آن قوانین ملی خواستار بازرسی اجباری از آسانسور بوده که باید توسط یک سازمان بازرسی تایید شده یا یک متخصص واجد شرایط خاص انجام می شود. با سرویس آسانسور ، صاحبان آن ها اطمینان حاصل می کنند که تمامی اجزای آسانسور به درستی کار می کند و ایمنی سرنشینان در اولویت قرار دارد.

 

آسانسور از یک کابین سکو تشکیل شده است که کار آن بالا و پایین بردن افراد و اشیا به صورت عمودی از ارتفاع های کم و یا زیاد می باشد. امروزه آسانسور ، به ویژه در شهرها ، به ابزاری ضروری تبدیل شده است. استفاده از آسانسور بدون بازرسی دوره ای غیرقانونی و بسیار خطرناک است. اگر سرویس دوره ای آسانسور انجام نشود ، هم خطرهای جدی در کمین سرنشینان خواهد بود و هم ممکن است مدیر ساختمان جریمه های سنگینی شود. تعمیر و نگهداری آسانسور به صورت ماهانه برای بررسی وضعیت عمومی آسانسور و رفع نقایص آن انجام می شود. با این حال ، بازرسی دوره ای یک بازرسی دقیق است تا مشخص شود آیا آسانسور از نظر ایمنی جانی و مالی برای استفاده مناسب است یا خیر!

 

در حقیقت آسانسورهایی که برای حمل و نقل مردم و بار استفاده می شوند ، باید به گونه ای کار کنند که سلامتی و ایمنی مردم و همه موجودات زنده و محیط زیست را تهدید نکنند. اورهال آسانسور که هر ساله باید انجام شود توسط مهندسین مکانیک یا مهندسین الکترونیکی یا پرسنلی که در زمینه کنترل دوره ای آسانسور آموزش دیده اند ، انجام می شود.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

سرویس و نگهداری آسانسور چیست؟

امروزه اهمیت استفاده از آسانسور را همه ما درک می کنیم. استفاده از این وسیله نقلیه زندگی را برای ما آسان تر کرده است. فرقی ندارد که در منزل ، محیط کار و یا فضاهای تجاری آسانسور نصب شده باشد ، این وسیله نقلیه یک اختراع عالی برای جا به جایی راحت از یک مکان به مکانی دیگر است. اما باید در نظر داشته باشید که همانند سایر وسایل کامپیوتری و موتوری ، آسانسورها نیز هر از گاهی نیاز به تعمیر دارند و اینجاست که شما نیاز به یک شرکت خدماتی حرفه ای برای سرویس و نگهداری آسانسور ساختمان خود خواهید داشت.
همانند سایر تجهیزات مدرن ، آسانسورها نیز تکامل یافته و تکنولوژی آن ها رو به پیشرفت است. آسانسورها در طول عمر خود نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. تکنسین های شرکت خدماتی آس امکان سرویس آسانسور ، سرویس و نگهداری ، مدرن سازی و بازرسی و سایر خدمات آسانسورهای مسکونی را برای شما فراهم می کنند.

زمانی که آسانسور خراب شود کارکنان ، مشتریان ، فروشندگان و بازدیدکنندگان را تحت تاثیر قرار می دهد. در حقیقت از کار افتادگی آسانسور بر روند کار تاثیر منفی گذاشته و جا به جایی وسایل از یک طبقه به طبقه دیگر دشوار خواهد شد. برای کسانی که آسانسور در منزل خود دارند ، خدمات تعمیراتی برای کمک به اشخاصی که در مرحله اول به آسانسور نیاز دارند ، بسیار ضروری است.
خراب شدن آسانسور به مرور زمان باعث پوسیدگی و خوردگی شده و این پوسیدگی باعث از کار افتادن آسانسور می گردد. متخصصان شرکت اوج فراز بیهق  با کدها ، بهترین شیوه ها و نیازهای ساختاری در سطح تجاری و مسکونی آشنا هستند. اگر وضعیت آسانسور به قدری بد باشد که نه تنها نیاز به سرویس و نگهداری بلکه نیاز به نوسازی و به روز رسانی داشته باشد ، متخصصان شرکت اوج فراز بیهق با بهترین راهکارها این مشکلات را حل خواهند کرد.

 

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

اهمیت سرویس و نگهداری اسانسور
آسانسورها برای ساختمان های چند طبقه سرمایه گذاری های مهمی هستند ، زیرا نقش به سزایی در حمل و نقل مردم و بارها در اسرع وقت بین طبقات دارند.

 بر اساس گزارش National Elevator Industry، Inc. (NEII) سالانه 18 میلیارد سفر با آسانسور در ایالات متحده انجام می شود. با توجه به همه مسافرانی که از این تجهیزات استفاده می کنند ، سرویس نگهداری آسانسور بسیار حیاتی و ضروری است. بازرسی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه آسانسور در حصول اطمینان از رعایت مقررات ساختمان و اطمینان از همه تجهیزات در شرایط کار خوب است. خرابی آسانسور می تواند باعث ناراحتی مستاجر ، تعمیرات پرهزینه و ایجاد خطرات ایمنی شود.

 انجام بازرسی های منظم تعمیر و نگهداری آسانسور می تواند این خطرات را کاهش دهد. بررسی های منظم تعمیر و نگهداری ارائه شده توسط شرکت های بازرسی آسانسورو همچنین پیمانکار آسانسور به اطمینان از ایمنی عمومی و تضمین عملکرد روان و کارآمد ساختمان کمک می کند. علاوه بر این ، آسانسورهایی که به خوبی نگهداری می شوند ، قابلیت فروش املاک را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند و خطر مشکلات مربوط به مسئولیت و نارضایتی مستاجر را کاهش می دهند.

برای شرکت های خدمات بازرسی آسانسور بسیار مهم است که فناوری مناسبی را انتخاب کنند که بتواند به تکنسین های خود در ارائه بازرسی های کارآمد کمک کند.

 

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

سه نکته مهم برای بازرسی تعمیر سرویس آسانسور وجود دارد

 

ارتباط با مستاجراین : به مستاجران اطلاع دهید که تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده در حال انجام است ، تا آن ها از علائم و تذکرات پیروی کنند. از رفت و آمد زیاد خودداری کنید و همیشه مطمئن شوید که آسانسور یا پله جایگزین در دسترس است. در تمام طبقات کلیدی که آسانسور در آن متوقف می شود ، تابلو راهنما قرار دهید.

انجام بازرسی : انجام ممیزی تجهیزات آسانسور به تعیین وضعیت تجهیزات ، انواع تعمیرات لازم و سایر خدمات مورد نیاز کمک می کند. برای اطمینان از ایمنی آسانسور ، قسمت های زیر را بررسی کنید :

داخل کابین : وضعیت علائم و نشانه های عملکرد دستگاه ، عملکرد دکمه ها ، تهویه ، روشنایی ، نیروی درب کابین هنگام باز و بسته شدن را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که دستگاه های اضطراری در دسترس هستند و در شرایط کار خوب قرار دارند.

قسمت بالای کابین : بررسی کنید که آیا کابل های مسافرتی و بالابرها عملکردی دارند و به درستی تنظیم شده اند. روغن کاری مناسب برای ریل ها ، طناب های گاورنر ، وسایل تعلیق ، زنجیرها و غیره را اعمال کنید.

بازرسی اتاق ماشین : ارزیابی شرایط تجهیزات در اتاق ماشین بسیار مهم است. روغنکاری مورد نیاز را برای وسایل تعلیق ، چرخ دنده ها ، یاطاقان و سایر تجهیزات مکانیکی که نیاز به روانکاری دارند ، تامین کنید.

تهیه گزارش : یک گزارش جامع از بازرسی شامل عکس های هر گونه نقص تجهیزات و شرح هر گونه مشکل عملیاتی را تکمیل کنید. گزارشات

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

آسانسورها قطعات بسیار پیچیده ای از تجهیزات هستند که برای ادامه کار ایمن و بدون دردسر نیاز به نگهداری مداوم دارند. نقص در آسانسور می تواند خطرات ایمنی را ایجاد کند و باعث تعمیرات گران قیمت شود. برای اجتناب از این مسائل و اطمینان از اینکه همه تجهیزات در شرایط خوب و مطابق با مقررات ساختمان کار می کنند ، به بازرسی های منظم تعمیر و نگهداری پیشگیرانه توسط تعمیرکار سرویس آسانسور نیاز دارند. انجام بازرسی های منظم و تعمیر سرویس آسانسور می تواند خطرات را کاهش دهد. یک برنامه تعمیر و نگهداری آسانسور باید خطرات را به حداقل برساند ، از تعمیرات پرهزینه اجتناب کند و اطمینان حاصل کند که آسانسور شما مطابق با کدهای مربوطه و مقررات جاری کار می کند. پس از بازرسی موفقیت آمیز و اتمام سرویس نگهداری آسانسور توسط پیمانکار آسانسور ، گواهی برای شما صادر می شود که می توانید آن را داخل آسانسور قرار دهید. گزارشات نگهداری باید شامل درخواست گزارش و خلاصه های نگهداری ماهانه باشد. برای اطمینان از اینکه بازرسی تعمیر سرویس آسانسور به درستی انجام شده است ، مراحل زیر را دنبال کنید :

 

تعمیر و نگهداری منظم را انجام دهید : رویکرد برنامه ریزی شده سرویس نگهداری آسانسور با روش پیشگیرانه. به خاطر داشته باشید که آسانسورهایی که از کار افتاده اند عملکرد عادی را مختل کرده و باعث ناراحتی کاربران می شوند. همچنین سرویس تعمیر به موقع آسانسور اطمینان حاصل می کند که آسانسور خیلی روان کار می کند.

تشخیص نقاط مشکل آسانسور : شناخت آسانسور به شما کمک می کند تا مشکلات آن را پیش بینی کرده و برای رفع آنها آماده باشید. حدود 70 درصد از تماس های تعمیر و نگهداری آسانسور به دلیل خرابی درهای واحد است ، بنابراین ، اپراتور درب حلقه بسته که سرعت باز شدن درها را زیر نظر دارد و می تواند راه حل خوبی برای حل این مشکل باشد.

اطمینان حاصل کنید که اتاق ماشین آسانسور به درستی کار می کند : فقط خود آسانسورها نیستند که باید از وضعیت خوبی برخوردار باشند. این موضوع در مورد اتاق های ماشین نیز صدق می کند. اتاق ماشین آسانسور باید بسته شود و هیچ کس بدون مجوز نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد. اتاق باید دارای نور کافی و عاری از هرگونه خطر آتش سوزی باشد.

واحدهای آسانسور باید در بهترین حالت کار کنند : وظایف تعمیر و سرویس آسانسور باید هر یک از موارد زیر را آشکار کند : چراغ های شکسته ، کثیفی ، گودال آسانسور دارای آب یا زباله است ، درها به درستی کار نمی کنند ، خطای سرویس یادآوری آتش سوزی ، چراغ های اضطراری که کار نمی کنند ، اندازه گیری کابل مطابق با مقررات فعلی و بیشتر.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

درب آسانسور انواع مختلفی دارد که ممکن است در اثر عوامل مختلفی، اجزای آن خراب شود و در عملکرد آن اختلال ایجاد شود.

علت خرابی درب آسانسور

از متداول‌ترین خرابی‌ها و مشکلات درب آسانسور:

    کامل بسته نشدن درب اتوبوسی آسانسور

    تغییر در سرعت باز و بسته شدن درب آسانسور

    باز ماندن درب زمان راه افتادن آسانسور

    بسته نشدن درب آسانسور است.

این خرابی‌ها دلایل متعدد دارند که ما در ادامه این صفحه از استاده در مورد علت بسته نشدن درب کشویی آسانسور و در راه رفع مشکل توضیح خواهیم داد.

  آسانسور وسیله‌ای برای تردد است و روزانه افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث فرسودگی و خرابی سریع این وسیله می‌شود. البته خرابی درب آسانسور دلایل مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

    وارد کردن ضربه و تکیه دادن به درب آسانسور (چه درب اتوماتیک باشد و چه غیراتوماتیک باشد) از مهمترین عواملی است که نیاز به تعمیر درب اتوبوسی آسانسور را افزایش می‌دهد.

    باز کردن درب‌های اتوماتیک(سانترال و تلسکوپی) آسانسور به صورت دستی، یکی از عوامل خرابی درب آسانسور است. توجه داشته باشید در صورت شنیدن صدا و لرزش در آسانسور میتوانید با خواندن این صفحه به عیب یابی آن بپردازید.

    تجمع زباله و گردوغبار به عنوان یک مانع باعث می‌شود که باز و بسته شدن درب با اختلال مواجه شود و خراب شود. به همین دلیل کابین آسانسور و درب آن باید به صورت دوره‌ای شسته شوند؛ اما این شست‌وشو باید اصولی باشد؛ چرا که در صورت نفوذ آب و مواد شوینده، خرابی به بار می‌آید.

    نصب درب بی کیفیت و ارزان باعث خرابی زودهنگام آن می‌شود.

    همانطور که گفته شد، دفعات استفاده از آسانسور در شبانه روز زیاد است و همچنین  سالم بودن آن ارتباط مستقیم با امنیت افراد دارد. بنابراین آسانسور و اجزای مختلف آن مانند درب، باید به صورت دوره‌ای توسط تعمیرکار متخصص بررسی شود تا از خرابی احتمالی آن تا حد امکان جلوگیری شود.

    یکی از عوامل خرابی درب اتوماتیک آسانسور، خرابی چشم است. پس باید بررسی شود.

    پاره شدن و یا هرز شدن تسمه سر درب می‌تواند باعث عدم بسته شدن درب باشد.

 

    امکان دارد خرابی درب آسانسور به دلیل خراب شدن موتور سر درب آن باشد که در این هنگام برای تعمیر درب آسانسور توسط فرد متخصص، شناسایی و رفع می‌شود.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

فتوسل پرده‌ای

عملکرد در فتوسل پرده‌ای کارایی بیشتری داشته زیرا مقادیر ارسال سیگنال‌های نوری بیشتر است. به عبارتی تمامی سطح درب ورودی آسانسور را شامل می‌شود. پس می‌توان نتیجه گرفت میزان امنیت در این شکل از فتوسل بیشتر خواهد بود. فتوسل پرده‌ای را به دو صورت می‌توان استفاده نمود چراکه این فتوسل از قابلیت نصب، روی دیوار و هم روی درب آسانسور برخوردار است.

سنسور پرده‌ای آسانسور با داشتن فرستنده و گیرنده ای که در دو طرف درب آسانسور نصب شده و توسط یک کابل رابط به سقف کابین آسانسور متصل است به شکلی کاملاً دقیق عمل می‌کند. درواقع عملیات ارسال و دریافت پرتوهای نوری را دیودهای کنترلر انجام می‌دهند. فتوسل پرده‌ای، درب کابین آسانسور را به طور کامل از بالابه‌پایین به‌خوبی اسکن کرده و در صورت نبود هیچ مانعی اجازه بسته شدن می‌دهد.

فتوسل نقطه‌ای یا چشمی

شکل ساده از فتوسل به‌صورت نقطه‌ای یا چشمی است. در این حالت تنها یک گیرنده و فرستنده برای ارسال امواج نوری وجود داشته و به دلیل ساده بودن ساختار آن نسبت به فتوسل پرده‌ای ارزان‌تر است. حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که در هنگام سوارشدن آسانسور درب آسانسور شروع به بسته شدن می‌کند. از خواندن این مطلب متوجه می‌شویم که حتماً در ساختار درب آن آسانسور از فتوسل نقطه‌ای استفاده شده است چرا که بخش‌هایی از بدن ما مانع مناسبی برای قطع ارسال سیگنال‌های نوری به گیرنده‌ها نبوده و به همین علت درب آسانسور بسته می‌شود.

فتوسل پرده‌ای

شکلی کامل از سنسور اتوماتیک درب آسانسور، فتوسل پرده‌ای است که به هنگام بسته شدن درب، امنیت افراد به طور کامل حفظ می‌شود. فتوسل پرده‌ای دارای سنسورهای فراوان بوده که از سقف تا کف آسانسور را تحت پوشش قرار می‌دهد. وجود این پرده نوری در درب ورودی آسانسور سبب شده تا کوچک‌ترین مانع در جلوی آن سبب بسته نشدن درب شود.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

طبق استاندارد آسانسور کلیه آسانسور ها باید دارای تلفن اضطراری باشند. همانطور که پیشتر اشاره شد، اکثر پنل های جدید دارای تلفن می باشند. اما در کابین های قدیمی تر پنل ها از تلفن آسانسور بی بهره اند.

بنابراین باید برای آنان تلفن را نصب نمود. آن هم بصورت روکار. در برخی از کابین ها که برای نصب تلفن اضطراری تمهیداتی در نظر گرفت نشده است، تلفن بصورت روکار که مدل های متفاوتی دارد نصب می شود.

نصب تلفن های دارای گوشی در کابین ممکن است از زیبایی و جذابیت تزئینات داخل کابین بکاهد. با اینکه استفاده از تلفن در آسانسور امری ضروری است اما این نوع تلفن ها معایبی هم دارند. برای مثال ممکن است از آنها سوء استفاده شده و در مواقع غیر ضروری نیز از آنها استفاده شود.

بارها دیده شده که به دلیل نداشتن سیستم صفربند و یا دوصفر بند، قبض و هزینه های سرسام آوری برای ساختمان رقم زده شده است.

مزایای استفاده از از تلفن های روکار دارای گوشی به مراتب کمتر از تلفن های توکار و یکپارچه است.

انواع مختلفی از تلفن داخل کابین آسانسور ساخته می شود که هرکدام محاسن و معایبی دارند. جدیدترین نوع تلفن داخل کابین آسانسور توکار می باشند. اینطور که در پنل ها  تلفن اضطراری آسانسور نیز تعبیه می شود.

این نوع از تلفن های آسانسور دارای زیبایی و جذابیت و مزایای بیشتری است. نصب این نوع پنل ها که دارای تلفن نیز می باشند بسیار ساده و راحت است.

استفاده از تلفن های توکار آسانسور به مسافرین و اهالی ساختمان امکان سوء استفاده را نمی دهد. و تنها در مواقع ضروری می توان از آنها استفاده نمود.

یکپارچه بودن تلفن های توکار با پنل ها زیبایی محیط داخلی کابین را دوچندان می کند.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

 

با توجه به تغییر استاندارد آسانسور از اواسط سال ۱۳۹۵ تمامی آسانسورها علاوه بر زنگ خطر اضطراری بایستی دارای تلفن جهت ارتباط با بیرون ساختمان در مواقع لزوم باشند. لذا پنل های شستی آسانسوری که پس از آن تاریخ تولید می شوند نیاز به تلفن اضطراری جهت دریافت استاندارد نهایی آسانسور را دارند. منطقا جهت زیبایی هر چه بیشتر فضای داخل کابین، این تلفن بایستی در پنل شستی بصورت یکپارچه تعبیه گردد. از طرفی ساختمان هایی وجود دارند که برای تلفن اضطراری داخل کابین آنها راهکاری از پیش اندیشیده نشده است و چاره ای جز استفاده از تلفن های روکار را ندارند.

این تلفن های روکار معمولا تلفن هایی هستند که گوشی دار (اصطلاحا آیفونی هستند مانند نمونه های بسیار بی کیفیت چینی مشابه تلفن TL۵۰۰) می باشند. برای نمونه نصب این تلفن ها بصورت روکار معظلاتی را بهمراه می آورد که می توان بصورت زیر دسته بندی نمود:

۱- در فضای داخل کابین بعلت ضخامت ۵ تا ۸ سانتیمتری این مدل تلفن ها، بسیار جا گیر و زشت می باشند و حتی ممکن است برای تردد کاربران آسانسور مشکلاتی را بوجود بیاورد.

۲- بعلت در دسترس بودن معمولا توسط مسافرین آسانسور دستکاری یا معیوب می گردند و یا گوشی آن به سرقت می رود و مخابرات به علت اشغال شدن خط بعد از مدت کوتاهی، تلفن مورد نظر را قطع می نماید که مسائلی را برای مدیران ساختمان بهمراه می آورد.

۳- آزاد بودن شماره گیری منجر به تماس های غیر ضروری و سوء استفاده می گردد. بارها دیده شده بعلت نداشتن سیستم صفر بند و دو صفر بند، قبض و هزینه های سرسام آوری برای ساختمان ها در پی می آورند. همچنین اضافه کردن صفر بند بصورت مدار های جداگانه باعث می گردد که نتوان با این تلفن ها با شماره های تلفن همراه در حالت اضطراری تماس گرفت و اساس تلفن آسانسور و هدف آن را زیر سئوال می برند.

۴- نکته مهم دیگر اینکه در صورت بروز مشکل در سیستم آسانسور، افراد چنان دچار شوک و هیجان می شوند که شماره های تماس اضطراری برای خرابی و سرویس آسانسور و یا حتی شماره نزدیکان و یا مدیر ساختمان را از یاد می برند. بنابراین شماره گیری آزاد و یا درج شماره های اضطراری روی یک برگه و چسباندن روی دیوار آسانسور علاوه برای ظاهری نا زیبا، کاربرد چندانی در تمامی موارد اضطراری ندارد.

۵- هم اینک در کشورمان آسانسور های وجود دارند که برای طراحی کابین آنها ده ها میلیون هزینه شده و یا می شود و سیستم های بسیار پیشرفته و مدرنی در پنل شستی داخل کابین آنها بکار گرفته شده است. بنابراین هارمونی و زیبایی فضای داخل کابین دغدغه مهمی برای معماران، سازندگان، مدیران و ساکنان ساختمان ها می باشد.

۶- طبق استاندارد آسانسور، ساختمان های بلندتر از ۳۰ متر، ملزوم به استفاده از آیفون ارتباط داخلی علاوه بر تلفن می باشند. استفاده از دو دستگاه جداگانه برای تلفن و آیفون علاوه بر عدم کارکرد مناسب، زیبایی فضای کابین را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

فتوسل نقطه ای

این سنسور در قسمت کناری درب آسانسور و در ارتفاع ۵۰ تا ۷۰ سانتی متر از سطح زمین نصب می شود و سیگنال ها را به شکل یک نقطه به گیرنده ارسال می کند. به همین دلیل به آن ها نقطه ای گفته می شود. نام دیگر فتوسل نقطه ای، فتوسل چشمی است. این قطعه فقط یک نقطه خاص را پشتیبانی می کند که معمولا قسمت وسط تا پایین آسانسور است.

اجزای این سنسور شامل لیزر، سیم، منبع تغذیه، مدار فتوسل، قطعات لازم برای ارسال سیگنال است. لازم به ذکر است که فتوسل های چشمی قیمت کمتری نسبت به نوع پرده ای دارند.

فتوسل پرده ای

عملکرد فتوسل نقطه ای و پرده ای بسیار به هم شباهت دارد. تنها تفاوت مربوط به نقاط تحت پوشش است. همان طور که در بالا اشاره کردیم فتوسل چشمی فقط یک نقطه را تشخیص می دهد اما نوع پرده ای قادر به تشخیص چندین نقطه است. به طوری که تمام سطح درب آسانسور را پوشش می دهد. قدرت و دقت فتوسل پرده ای بسیار زیاد است به گونه ای که حتی با حرکت شیء بسیار کوچک، حساس شده و آن را تشخیص می دهد و درب بسته نمی شود. با توجه به نحوه عملکرد این نوع فتوسل آسانسور که تمامی قسمت های ورودی درب را کنترل می کند به آن پرده نوری آسانسور نیز گفته می شود.

این سنسور بین لته های درب و بدنه کابین آسانسور نصب می شود و اغلب قطری حدود ۸ میلیمتر دارند. با توجه به این که تعداد گیرنده ها و فرستنده های فتوسل پرده ای نسبت به نقطه ای بیشتر است، قیمت آن ها بیشتر می باشد. فتوسل پرده ای دارای دو نوع متحرک و ثابت است. اجزای این سنسور شامل مبانی و تغذیه، فرستنده ها و میله های آهنی است.

  • هنگامه میرزایی