سرویس آسانسور

سرویس و نگهداری دوره ای آسانسور از اهمیت بالایی در ساختمان برخوردار است.

سرویس آسانسور

سرویس و نگهداری دوره ای آسانسور از اهمیت بالایی در ساختمان برخوردار است.

سرویس و نگهداری آسانسور به معنای بررسی کامل لوازم و تجهیزات سیستم و بازدید مداوم و دوره ای کارکرد کیفی آسانسورپس از نصب آن می باشد. اصولا کلیه سیستم های مکانیکی به دلیل استهلاک وفرسودگی ناشی از استفاده مستمر نیازمند نگهداری بازرسی متناوب در زمانبندی های مشخص می باشد

۱۷ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

چه دلایلی باعث می شود تا سرویس دائمی آسانسور را جدی بگیریم ؟

سرویس و نگهداری مستمر آسانسور باعث می شود تا از خرابی های پی در پی جلوگیری کنیم و افراد مجتمع را با خرابی و متوقف شدن ناگهانی آسانسور و گیر کردن در آسانسور غافلگیر نکنیم . همانطور که اشاره شد ، استفاده نکردن از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور در ظاهر کار ، باعث صرفه ‌جویی در هزینه‌ های ماهانه ساختمان می ‌شود ؛ اما شما باید بدانید که اگر آسانسور شما خراب شود و نیاز به تعمیر آسانسور داشته باشد ، به دلیل خرابی‌های پی‌درپی ، باید هزینه ‌ای بیشتر از یک ماه سرویس و نگهداری آسانسور را برای عیب ‌یابی به سرویسکار بدهید؛ چرا که امکان خرابی ‌های ناگهانی و طولانی‌ مدت آسانسور وجود خواهد داشت . قطعا هیچ ‌کسی دوست ندارد که یک ‌روز غافلگیر شود و در آسانسور گیر بیفتد.

 

آیا استفاده بیش از ظرفیت آسانسور می تواند به آن آسیب وارد کند؟

همانطور که قبلاً نیز به آن اشاره شد استفاده بیش از حد از ظرفیت آسانسور می تواند آسیب جدی به سیستم کابل ها و سایر بخش های آسانسور وارد کند . بخش عمده خرابی ‌های آسانسور را استفاده نا به‌جا و بیش از ظرفیت و توان آنها به خود اختصاص داده است. هر آسانسور بطور دقیق گنجایش تعریف‌ شده‌ ای دارد که در صورت بی‌ توجهی به آن خرابی و صرف هزینه‌ های اضافه را به دنبال خواهد داشت.

 

 تغییرات ناگهانی ولتاژ و قطع برق چگونه می تواند باعث آسیب به سیستم آسانسور شود ؟

مجتمع هایی که از سیستم آسانسور استفاده می کنند حتما باید نسبت به تامین ولتاژ این وسیله اقدام کنند . زیرا هر آسانسوری مطابق با ولتاژ مخصوص به خودش قادر به فعالیت کردن است . تغییرات ناگهانی ولتاژ برق می‌ تواند بر کارایی صحیح آسانسور ها تأثیر نامطلوب گذاشته و قطع‌ های پی ‌در پی آن باعث خرابی و ازکار افتادگی این تجهیزات ساختمان ‌ها گردد . افت فشار برق نیز به هر دلیلی رخ دهد امکان عملکرد مثبت را از این سیستم‌ ها صلب نموده و گاه به حدی می ‌رسد که نیاز به یک متخصص به‌ منظور عیب‌ یابی و رفع آن احساس می‌ شود .

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

سرویس آسانسور به صورت حرفه‌ای

سرویس موتور آسانسور

یکی از بخش‌های مهم در موتور آسانسور، گیربکس آن است. گیربکس برای درست حرکت کردن الزاما باید روغن‌کاری شود. بنابراین باید سطح روغن کافی باشد تا بتواند اصطکاک را کم کرده و حرارت را به‌درستی انتقال دهد. همچنین کیفیت روغن نیز باید برای پاک‌کنندگی قطعات، ضربه‌گیری و جلوگیری از زنگ‌زدگی آن‌ها به حد کافی خوب باشد. همچنین در این بخش باید سلامت سیم‌پیچی الکتروموتور آسانسور هم مورد بررسی قرار بگیرد.

 

نگهداری و شرایط موتورخانه آسانسور

موتورخانه فضایی است که همه تجهیزات مربوط به تعمیر و سرویس آسانسور درون آن قرار می‌گیرند. این اتاق باید دارای تهویه مناسب بوده و رفت‌وآمد به آن باید با احتیاط کامل انجام شود. ورودی موتورخانه باید حداقل 1.8 متر بوده و دسترسی به آن با استفاده از پله انجام شود. همچنین فضای موجود در موتورخانه باید حداقل 6 متر بوده و ارتفاع سقف آن تا 8.1 متر باشد. علاوه بر این بهتر است درب موتورخانه گریل دار بوده و به سمت داخل باز نشود.

 

نصب کپسول آتش‌نشانی هم در این مکان ضروری بوده و دمای آن باید در بازه 5 تا 40 درجه نگه داشته شود. برای اطمینان از صحت عملکرد موتورخانه آسانسور باید موارد مختلفی مانند دما، ترموستات، فیوز و اتصالات را بررسی کرد

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

دلایل نیاز آسانسور به سرویس و نگهداری و تعمیرات

 

سرویس و نگهداری آسانسور عبارتست از بازبینی کلی قطعات نصب شده و نظارت مستمر بر عملکرد کلی سیستم پس از نصب آسانسور.

 

بطور کلی هیچ سیستم یا مکانیزمی وجود ندارد که نیازمند سرویس و نگهداری و بازبینی دوره ای نباشد به ویژه سیستم هایی که ایمنی آنها نقش اساسی در عملکرد کلی سیستم ایفا می نماید و خرابی آنها باعث خطرات احتمالی جانی می گردد. از این رو اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور کمتر از اهمیت نصب آسانسور نبوده و یک آسانسور صرف نظر از نوع آن و شرکت سازنده آن، می بایست بطور منظم و حداقل ماهانه یک بار توسط شخص یا اشخاص متخصص تحت بازرسی منظم قرار گیرد.

 

سرویس و نگهداری آسانسور را از لحاظ توجیه پذیری اقتصادی نیز می توان بررسی نمود.

بطور کلی بدیهی است اگر قطعه یا قطعاتی در شرف خرابی یا آستانه فرسودگی قرار بگیرند در صورتی که به موقع تعویض یا تعمیر نگردند احتمالا باعث اختلال در عملکرد قطعات دیگر نیز خواهند بود، و یا ممکن است خرابی آنها صدمات جبران ناپذیری به کل سیستم وارد نماید. حتی وقوع خطرات جانی در بدترین حالت ممکن است؛ فرض کنید طنابهای فولادی (wire ropes) آسانسور یا همان سیم بکسل آسانسور در آستانه فرسودگی قرار گرفته است. این فرسودگی و یا خوردگی سیم بکسل ها باعث خوردگی فلکه های کششی موتور و هرزگرد می شود بنابراین فلکه های کششی نیز در معرض فرسودگی قرار میگیرند و در حالتی که ترمز ایمنی آسانسور (پاراشوت) فعال و تنظیم نباشد پارگی سیم بکسل باعث سقوط آسانسور شده و منجر به آسیب های جبران ناپذیر جانی و مالی خواهد شد.

 

بنابر مطالب فوق از لحاظ توجیه پذیری اقتصادی و از لحاظ ایمنی و منطقی یک آسانسور صرف نظر از نوع و شرکت سازنده می بایست بطور منظم و حداقل ماهانه یک بار توسط شرکت های دارای صلاحیت، تحت بازرسی منظم قرار گیرد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

بررسی دلایل ایجاد نقص در سیستم آسانسورها

هر آسانسور برای اینکه بتواند به طرز صحیح به فعالیت خود ادامه دهد، نیازمند رعایت اصولی فنی است تا کارایی آن مختل نشده و بالاترین کیفیت را از آن شاهد باشیم. در اینجا به مواردی از آن اشاره می‌کنیم:

 

تعیین ظرفیت به ازای هر نفر

میزان سرعت

مقدار ارتفاع

کنترل درب‌ها

مکان قرارگیری آسانسور

ولتاژ برق

مسلماً نمی‌توان انتظار داشت بدون بررسی‌های دقیق بر روی این پارامترها توسط مهندسین مربوطه دستگاهی با این عظمت، طراحی و تجهیزات به‌کاررفته منظم، بدون عیب، با طول عمر بالا به فعالیت خود بپردازد.

 

هرچه متریال ها و تجهیزات به‌کار رفته در ساخت آسانسورها باکیفیت باشد، باز هم احتمال خرابی و از کارافتادن آن‌ها وجود داشته و نیاز به حضور افراد متخصص و باسابقه که بتوانند در کمترین زمان بهترین خدمات را ارائه دهند احساس می‌شود.

بروز مشکل در سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی

استفاده فراوانی که از آسانسور در ساختمان‌ها با تعداد واحدهای زیاد می‌شود، به طبع خرابی سیستم‌های الکتریکی و البته مکانیکی را به دنبال دارد.

متخصصین خدمات سرویس و نگهداری آسانسوراوج فراز در برطرف نمودن این مشکلات نقش بسزایی دارند و در تشخیص به‌موقع و جلوگیری از توقف و بهبود عملکرد این تجهیزات کمک شایانی می‌نمایند.

به‌هرحال یافتن مشکل اصلی ازکارافتادن و یا حتی کند کار کردن آسانسور شاید بیشترین انرژی و تمرکز افراد متخصص در این زمینه را به خود اختصاص ‌دهد و عیب‌یابی مهم‌ترین بخش کار باشد که در صورت درست تشخیص داده شدن می‌توان امید داشت آسانسور مدت‌ها بدون کوچک‌ترین مشکلی به فعالیت خود ادامه دهد.

همچنین برطرف نمودن معایب تشخیص داده‌شده نیز بخش دوم قضیه است.

اما همان‌طور که می‌دانید فقط یک فرد کارآزموده و آموزش‌دیده می‌تواند به‌خوبی از پس هر دو مرحله به‌خوبی برآید و عملیات عیب‌یابی و برطرف نمودن را با موفقیت به سرانجام برساند.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

سرویس موتور آسانسور شامل چه چیزهایی می‌شود؟

موتورها در انواع آسانسور تفاوت‌های ریز و درشتی با یکدیگر دارند و هر یک نیز نیازمند بررسی و نظارت خاص خود هستند. به طور کلی سرویس موتور آسانسور را می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد.

 

سرویس و بازدید کنتاکتورها و رله‌ها

سرویس و بازدید از محکم بودن تابلو فرمان در محل استقرار

سرویس و بازدید از عملکرد تابلو فرمان و تمیز کردن آن

محکم نمودن اتصالات ترمینال‌های فرمان و قدرت

کنترل عملکرد صحیح کنترل بار و کنترل فاز و فیوزها و بی متال‌ها

کنترل عملکرد صحیح ترموستات راه‌اندازی فن موتور

سرویس و بازدید از وضعیت موتورخانه و جلوگیری از هر گونه استفاده غیر مجاز

بررسی صداها و لرزش‌های غیر عادی در تجهیزات

سرویس و بازدید از گاورنر و اجزای آن و عملکرد صحیح آن

سرویس و بازدید سیم بکسل‌های اصلی و گاورنر

سرویس و بازدید از تابلو برق سه فاز شهری

آچارکشی پیچ و مهره‌های پایه موتور و گیربکس

سرویس و بازدید از وضعیت استقرار لاستیک‌های ضربه گیر زیر شاسی موتور

سرویس و بازدید از عملکرد صحیح سیستم تهویه

سرویس و بازدید از کلیه محل‌های گریس خور

سرویس، بازدید و کنترل وجود علائم هشدار دهنده

کنترل روشنایی موتورخانه

سرویس و بازدید قفل درب موتورخانه و دریچه فرار

بررسی کلی اقدامات انجام شده

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

خدمات پشتیبانی و سرویس و نگهداری آسانسور

 

سرویس آسانسور

شرکت آسانسوراوج فرازبیهق  با تمرکز و الگو قرار دادن مقوله سرویس و نگهداری آسانسور و تعمیر و نگهداری آسانسور و پشتیبانی به صورت ۲۴ ساعته و بدون تعطیلی، سعی در رفع مشکلات داشته و با داشتن برنامه ریزی دقیق و نیروهای مجرب و آموزش دیده، مقوله سرویس و نگهداری را به صورت تخصصی انجام و حیطه اصلی کار خود را نیز روی موضوع سرویس و نگهداری آسانسور در تمام نقاط کشور قرار داده است.

مزایا و نکات مربوط به سرویس و نگهداری آسانسور

1- سرویس آسانسور در فواصل زمانی مشخص

 2-استهلاک کمتر قطعات آسانسور

 3-بازسازی و تعویض قطعات در فاصله زمانی بیشتر

 4-استفاده از بیمه استفاده کنندگان آسانسور در هنگام بروز حادثه

 5-عدم توقف اضطراری آسانسور به علت خرابی

 6-رفع خرابی های آسانسور به صورت رایگان

 7-امنیت و راحتی استفاده کنندگان از آسانسور

سرویس آسانسور، مهم ترین اقدام پس از نصب آسانسور می باشد. اگر قصد سرویس آسانسور و یا تعمیر و نگهداری آسانسور خود را دارید، لطفا با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید. شرکت آسانسور اوج فراز بیهق  به عنوان شرکتی مطرح در زمینه سرویس و نگهداری اسانسور در تمام نقاط ایران، به عنوان یکی از بهترین شرکت های آسانسور در مشهد  شناخته شده است.

خدمات پشتیبانی شبانه روزی شرکت آسانسور اوج فراز بیهق

مفتخریم که یکی از مزیت های رقابتی مهم ما خدمات به هنگام با کیفیت و در دسترس است، و هر روز که می گذرد گامی در راستای ارتقا کیفیت خدمات و نیز دسترسی آسانتر آن برداشته می شود به زودی شاهد تحولات وسیع و کم نظیری دراین بخش خواهید بود. منتظر اطلاع رسانی های ما در بخش توسعه خدمات از همین درگاه باشید.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

چند نکته ضروری برای سرویس و نگهداری آسانسور

هم اکنون در کشور اسانسورهای بسیاری وجود دارند که عمر آنها به بالای ۲۵ سال می‌رسد آنچه در این میان،

حائز اهمیت است وجود هزاران اسانسور در حال کار می‌باشد ،

که به دلیل عدم توجه به اهمیت سرویس و نگهداری اسانسور دارای عملکرد مناسب و ایمن نیستند.

 

عموم اسانسورهای فعال در کشور را به دو بخش می‌توان تقسیم کرد.

 

الف- اسانسورهایی که توسط شرکت بازرسی کنترل ایمنی، مورد تایید قرارگرفته و شامل ضوابط استاندارد می باشد.

 

ب- اکثر اسانسورهای شهرستان‍‍‌ها و اسانسورهائی که قبل از تاریخ بهمن ۱۳۷۷ در تهران نصب شده‌اند که توسط شرکت بازرسی تایید نشده‌اند.

 

هر چند برای اسانسورهایی که توسط شرکت بازرسی تایید شده‌اند امیدواری وجود دارد،

ولی در اینگونه اسانسورها پس از یکسال بهره برداری از اسانسور، ضمانت فروشنده در مورد اسانسور و قطعات آن به پایان می‌ رسید

در برخی مواقع هم راهبری اسانسور و انجام سرویس و نگهداری اسانسور پس از آن خاتمه می یابد

در بسیاری موارد قرارداد‌ها به صورت یک ساله تنظیم شده و در سال دوم تمدید نمی گردد

و از همان ابتدا قراردادها بصورت صوری بسته می شود

بدین ترتیب برخی اسانسورهای تحویلی به شرکت بازرسی، پس از یکسال به حال خود رها می شوند،

و صرفا بهره برداران و ساکنین ساختمان ها بنا به ضرورت و مشکلات اسانسور خود، از سرویس کاران استفاده می کنند

همچنین دربعضی مواقع علی الاظاهر برای کاهش هزینه های جاری ساختمان، اسانسورها بدون سرویس و نظارت رها شده

و تنها در مواقع خرابی به یاد سرویس کار می افتند.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

سرویس و نگهداری آسانسور ضروری است ؟ یا میتوان آن ر ا نادید گرفت؟

 

 سرویس و نگهداری اسانسور ضروری بوده و نمیتوان از آن صرفنظر کرد زیرا بطور مستقیم با جان کاربران در ارتباط می باشد.

 

آسانسور وسیله‌‌‌ای است مکانیزه که در یک چارچوب مشخص به نام چاه اسانسور حرکت می‌کند،

 

وظیفه جا‌به‌جائی عمودی مسافران و کاربران را بر عهده دارد.

 

پس بایستی ایمن، قابل اعتماد و کارا باشد و این ناشی از فعل و انفعالاتی است که در سه مرحله جداگانه قابل بررسی است.

سرویس و نگهداری اسانسور شامل این سه‌مرحله  است که در زیر آن را برای شما تفکیک کردیم.

 

مرحله اول: مرحله قبل از ساخت و یا مرحله طراحی و ساخت سازه ساختمانی

 

مرحله دوم: طراحی ساخت و مونتاژ مکانیکی اسانسور

 

مرحله سوم: سرویس نگهداری اسانسور

 

این سه مرحله کاملا از همدیگر جدا بوده ولی بر روی‌کارکرد نهائی تاثیر دارند.

طوری که نقض و یا عملکرد ضعیف در هر مرحله،عملکرد مراحل دیگر را زیر سوال می‌برد.

 

نکته‌ای که گریبان‌گیر اکثر اسانسورهای کشور می‌باشد این بوده که متاسفانه بسیاری از بهره برداران اسانسور

 

تنها در موقع خرابی اسانسور،نسبت به وجود سرویس کار احساس نیاز می کنند و تا زمانی که اسانسور بدون مشکل کار می‌کند

سرویس ونگهداری آن را به ورطه فراموشی می سپارند

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

دلایل اصلی خرابی آسانسور

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر سریعا اقدام به درخواست تعمیرات آسانسور نمایید. تا از وارد آمدن خسارات بیشتر جلوگیری شود

 

1-تعمیرات آسانسور به دلیل توقف ناگهانی آن

در مواقعی که آسانسور ساختمان به طور ناگهانی از حرکت باز می ایستد، ضروری است تعمیرات آسانسور به سرعت انجام شود. این مشکل اگر در هنگام حرکت آسانسور ایجاد شود، ناشی از مشکلات الکتریکی سیستم آن می باشد که ضروری است نحوه ی زمان بندی آن اصلاح شود و در چنین مواقعی تعمیرات آسانسور باید توسط یک متخصص ماهر صورت گیرد. گاهی ممکن است آسانسور هیچ گونه حرکتی نکند و سرجایش متوقف شود؛ در چنین مواقعی ممکن است در طبقه ای مانده باشد و یا درب آن به طور کامل بسته نشده باشد. اما اگر مشکل از جانب چشمی آن ایجاد شده باشد، باید خیلی فوری تعمیرات

 

2-تعمیرات آسانسور به علت افزایش دمای آن و یا افزایش دمای موتور

اگر دمای موتور و یا داخل آسانسور به طور غیر معمولی افزایش یافت، ضروری است تعمیرات آسانسور به سرعت انجام شود. علت افزایش دمای داخل آسانسور می تواند به دلیل مشکل در سیستم تهویه ی آن باشد که در این صورت باید تعمیر شود. در صورتی که دمای موتور آسانسور به طور ناگهانی افزایش یابد، علت کوتاه شدن مسیر جریان الکتریکی آسانسور و بالا رفتن میزان جریان برق ورودی به داخل آن می باشد که در هر صورت انجام تعمیرات آسانسور توسط یک تکنسین متخصص و ماهر ضروری است.

 

3-طولانی شدن مدت رسیدن به طبقه ی مورد نظر و باز نشدن درب بیرونی

انجام تعمیرات آسانسور گاهی به دلیل بروز مشکلی چون طولانی شدن مدت رسیدن به مقصد یا طبقه ی مورد نظر صورت می گیرد که وجود چنین مشکلی معمولا به دلیل استفاده ی بیش از حد از آسانسور می باشد که یک تعمیرکار ماهر این مشکل را با نصب یک تابلوی مدرن رفع خواهد کرد. علاوه بر آن انجام تعمیرات آسانسور، زمانی که درب بیرونی آسانسور باز نشود، ضرورت پیدا می کند. چنین مشکلی به دلیل فاصله افتادن میان دستگیره ی قفل طبقه ی بالا و طبقه ی مورد نظر می باشد. در هر دو صورت آسانسور باید هر چه سریع تر توسط یک متخصص بررسی و تعمیر شود.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

تعریف نگهداری و سرویس آسانسور

تمامی آسانسور ها به طور متوسط 20 الی 25 سال عمر مفید دارند و ضروری است سرویس آسانسور به موقع و به خوبی صورت گیرد. در یک تعریف ساده سرویس و نگهداری به چک کردن تمام تجهیزات و سیستم آسانسور گفته می شود که ضروری است حداقل ماهی یک بار صورت گیرد تا از مشکلات و خطرات جانی و مالی پیشگیری نماید. همچنین سرویس آسانسور این امکان را به ساکنان ساختمان می دهد که از هزینه های اضافی که در آینده ممکن است پیش آید، جلوگیری نماید.

 

چگونگی اقدامات سرویس آسانسور و نگهداری آن

به منظور انجام سرویس آسانسور در مرحله ی اول بازرسی یا چکاب صورت میگیرد. در این مرحله که در زمان های مشخصی انجام می شود، مشخص می شود که آسانسور به سرویس و نگهداری احتیاج دارد یا تعمیرات پیشگیرانه باید در آن صورت گیرد. مرحله ی دوم آن بدین صورت است که در صورت نیاز به انجام سرویس آسانسور باید تمام قسمت های الکتریکی و مکانیکی آن به طور دقیق بررسی شود. در مرحله ی سوم در صورتی که به تعمیرات پیشگیرانه نیاز بود، باید اقدام شود. هدف از انجام آن این است که میزان خسارت های احتمالی که در آینده ممکن است ایجاد شود، به تاخیر بیفتد و یا کاملا از بین برود. در این مرحله هنوز در زمینه ی تعمیرات اقدامی صورت نمی گیرد. در مرحله ی آخر سرویس آسانسور باید تعمیرات صورت گیرد و قطعاتی که دچار اشکال شده است، تعویض شود و یا تعمیر شود.

 

هر چند مدت سرویس آسانسور صورت می گیرد؟

بازه ی زمانی سرویس آسانسور برای تمامی آسانسور ها یکسان نمی باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهم ترین این عوامل نوع و مدل آسانسور می باشد که هر یک از آن ها تجهیزات و سیستم های مخصوص به خود را دارند و باید از سازنده ی آن در مورد دوره های سرویس آسانسور به طور دقیق پرسیده شود. یکی دیگر از این عوامل نوع ساختمان و محلی است که در آن قرار دارد. به طور مثال ساختمان هایی که جمعیت زیاد تری دارند و یا تجاری هستند، به دلیل رفت و آمد بیشتر، میزان سرویس آن ها متفاوت است. در این گونه ساختمان ها خرابی و اختلال در آسانسور و کار نکردن آن مشکلات زیادی به وجود می آورد.

یکی دیگر عواملی که سرویس آسانسور به آن بستگی دارد نوع قراردادی می باشد که در هنگام نصب آن با شرکت مورد نظر انجام شده است. لازم به ذکر است که گاهی در قرارداد ذکر می شود که آسانسور مورد نظر هر چند وقت یکبار باید سرویس و نگهداری شود.

  • هنگامه میرزایی