سرویس آسانسور

سرویس و نگهداری دوره ای آسانسور از اهمیت بالایی در ساختمان برخوردار است.

سرویس آسانسور

سرویس و نگهداری دوره ای آسانسور از اهمیت بالایی در ساختمان برخوردار است.

سرویس و نگهداری آسانسور به معنای بررسی کامل لوازم و تجهیزات سیستم و بازدید مداوم و دوره ای کارکرد کیفی آسانسورپس از نصب آن می باشد. اصولا کلیه سیستم های مکانیکی به دلیل استهلاک وفرسودگی ناشی از استفاده مستمر نیازمند نگهداری بازرسی متناوب در زمانبندی های مشخص می باشد

۲۰ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تزئینات کابین

تزئینات کابین آسانسور

آسانسور احتمالا اولین جایی است که مهمانان شما هنگام ورود به آپارتمان از آن دیدن می‌کنند. تزئینات کابین آسانسور می‌تواند به خوبی سلیقه شما را به نمایش بگذارد و پرستیج و استاندارد زیبایی‌شناختی ساکنان ساختمان را به رخ بکشد. برای افرادی که قصد تزئینات و بازسازی آسانسور خود را دارند باید بگوییم که این زیباسازی باید به طریقی انجام شود که با حس و حال معماری و نمای ساختمان هم‌خوانی داشته باشد. در این میان ممکن است سوالات زیادی در ذهن شما ایجاد شده باشد و برای انتخاب تزئینات کابین آسانسور متناسب با ساختمان خود دچار مشکل شده باشید. ما در این مقاله سعی می‌کنیم تا با جواب‌هایی مناسب، به تمامی سوال‌های شما در این زمینه پاسخ دهیم تا بتوانید با خیالی آسوده بهترین کابین آسانسور و مناسب‌ترین تزئینات کابین آسانسور را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

در ابتدا بهتر است قبل از پرداختن به موضوعاتی نظیر طرح و دکوراسیون کابین آسانسور و یا قیمت تزئینات و بازسازی آسانسور، شما را با پروژه‌های تزئینات کابین آسانسور بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا همه چیز را در مورد یک پروژه تزئینات و بازسازی آسانسور بدانید.

تزئینات کابین آسانسور شامل چه خدماتی می‌شود؟

خدمات زیباسازی و تزئینات کابین آسانسور به یک معنا هستند و با خدمات بازسازی آسانسور تفاوت دارند. بدین ترتیب بسیاری از آسانسورهایی که نیاز به نوسازی دارند، هم به تزئینات ظاهری و هم به بازسازی فنی احتیاج پیدا می‌کنند در نتیجه گاهی اوقات خدماتی نظیر تزئینات کابین آسانسور و بازسازی آن با هم انجام می‌شود، اما الزامی برای این کار وجود ندارد. بنابراین هنگام نوسازی آسانسور باید از خود بپرسید که آیا تنها تزئینات کابین آسانسور کافی است و یا به تعمیر و بازسازی نیز نیاز دارد.

کارهایی که در تزئینات و بازسازی آسانسور انجام می‌شود

بطور کلی زیباسازی آسانسور شامل موارد زیر می‌شود:

  • زیباسازی داخل کابین آسانسور که شامل تعویض کف آسانسور، تعویض بدنه‌های کابین، نورپردازی، تعویض دستگیره، تعویض پنل کلیدهای کابین و… می‌شود.
  • درب آسانسور
  • شاستی‌های آسانسور

نوآوری‌های زیادی در زمینه درب آسانسور که تاثیر بسیار زیادی بر ظاهر آسانسور دارد صورت گرفته است.

معمولا از انواع سنگ‌های معرق و گرانیتی برای کف کابین آسانسور استفاده می‌شود. از خصوصیات ویژه این سنگ‌ها می‌توان به سخت و نسوز بودن آن‌ها اشاره کرد. گاهی اوقات نیز در هتل‌ها و مکان‌های عمومی از موکت‌های قابل شستشو نیز استفاده می‌شود که طرح جدیدی نیست. در برخی موارد هنگام تزئینات و بازسازی آسانسور، باید عملیات زیرسازی را قبل از نصب کفپوش جدید کابین انجام داد.

برای سقف کابین هم CNC گزینه بسیار مناسبی می باشد. نورپردازی سقف کابین با لیزر و نصب سقف کاذب می‌تواند جلوه‌ای اساسی در طرح مورد نظر شما ایجاد کند. بدین منظور می‌توان از انواع لامپ فلورانس استفاده کرد. آینه‌کاری نیز گاهی اوقات برای تزئین سقف کابین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جنس کابین آسانسور

معمولا برای ساخت کابین آسانسور از استیل ضدخش یا استیل نگیر، ام دی اف، فرمیکا و یا کامپوزیت که ترکیبی استیل و ام دی اف می‌باشد، استفاده می‌شود. استیل‌های ضدخش که جنس بهتری دارند کمتر خش می‌افتند، همچنین گاهی اوقات در ساخت کابین، ترکیب آینه و استیل نیز به کار برده می‌شود.

می‌توان انواع دکراتیو رنگی دودی، مسی، نقره‌ای، طلایی و رزگلد را برای جنس کابین آسانسور انتخاب کرد.

موضوع مهمی که باید در نظر بگیرید استاندارد بودن جنس کابین است، به عنوان مثال وقتی از ام دی اف استفاده می کنید باید از نسوز بودن آن اطمینان حاصل کنید.

علاوه بر آنچه گفته شده و جدا از بررسی‌های فنی، باید به نمای ساختمان و حس وحال آن نیز توجه کنید. این موضوع یک عامل زیبایی‌شناختی در انتخاب متریال کابین شرکت آسانسور سازنده به حساب می‌آید.

در ساخت کابین برخی از آسانسورها از شیشه استفاده می‌شود که این نوع آسانسورها، پاناروما نامیده می‌شوند.

از دیگر عواملی که در انتخاب جنس کابین نقش دارند می‌توان به نوع آسانسور، ظرفیت آن، وزن مجاز کابین، قدرت موتور کابین آسانسور، منطقه، روکار بودن و یا نبودن آسانسور، موقعیت آن نسبت به تابش نور خورشید و… اشاره کرد. برای مثال برای آسانسورهای که در معرض نور خورشید قرار دارند به دلیل انعکاس نور، از استیل برای ساخت کابین استفاده نمی‌شود. یا برای ساخت کابین آسانسورهای باربری نیز بهتر است از استیل به دلیل وزن زیاد آن استفاده نشود. در واقع استیل ضدخش بیشتر در مناطق شمالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نکته را فراموش نکنید که برای تزئینات کابین آسانسور تنها نباید به نمای ساختمان و سلیقه مالک توجه کرد. متخصصانی که دارای مدارک مربوطه در این زمینه می‌باشند می‌توانند شما را در انتخاب بهترین جنس کابین آسانسور راهنمایی کنند.

تزئینات کابین آسانسور

مراحل تزئینات و بازسازی آسانسور

مرحله اول: بررسی متخصص به منظور تشخیص نوع کابین آسانسور مناسب برای مشتری

مرحله دوم: انتخاب طرح کابین آسانسور توسط مشتری

مرحله سوم: ساخت کابین آسانسور پس از سفارش

مرحله چهارم: نصب کابین آسانسور

در مرحله آخر شاستی داخل کابین، سقف و بدنه آسانسور توسط تکنسین باز شده و کفپوش قدیمی درآورده می‌شود. پس از آنکه کف کابین و بدنه کابین آسانسور مسطح شد، پیشانی و پنل‌های کنار درب آسانسور سوار می‌شوند. پس از زیرسازی کف کابین، کفپوش نصب می‌گردد و همراه آن قرنیزها و کنچ‌ها نیز زیرسازی و نصب می‌شوند. زیرسازی‌هایی نیز برای تزئینات چوبی انجام می‌شود. پس از آن نوبت به نصب تزئینات اصلی، آینه و دستگیره کابین آسانسور می‌رسد. در آخر با سیم‌کشی و نصب شاستی و سقف، کار تزئینات کابین آسانسور به پایان می‌رسد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

صدا و لرزش از مشکلات آسانسور

توجه به ایمنی آسانسور در ساختمان بسیار مهم است، اتفاقات مربوط به آسانسور در سال‌های اخیر به خاطر سرویس و نگهداری آسانسور به صورت درست و منظم آن، بسیار کاهش یافته است. همان طور که اشاره شد یکی از عوامل خطرزا و نقص در آسانسور صدا و لرزش غیرعادی است که دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که در ادامه به هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

کابین آسانسور

امکان دارد یکی از دلایل این تکان خوردن و صدا کابین آسانسور باشد که یا به درستی نصب نشده است یا از جنس مناسبی در ساخت آن استفاده نشده است.

اگر بدنه کابین آسانسور قطور نباشد، احتمال دارد تکان‌های خارجی به درون کابین نفوذ کند و شما داخل کابین آسانسور لرزش احساس کنید که در این صورت آسانسور شما ایراد فنی ندارد.

یکی از موارد لرزش کابین، عرض میان کفشک ریل و خود ریل است که سبب هرز شدن کابین آسانسور باشد و در حین حرکت و زمان ایستادن در طبقات با به وجود آمدن حرکات افقی ریز، لرزش احساس خواهد شود. می‌توان با تست لقی، مطمئن شد که دلیل لرزش کابین آسانسور، فاصله میان این دو است و خرابی را برطرف کرد.

دلیل دیگر تکان خوردن آسانسور حین ایستادن یا حرکت کردن، تطبیق نداشتن کابین و ریل‌هاست. در صورتی که سایز ریل‌ها با سایز کابین یکسان و استاندارد نباشد، حتما سبب تکان و صدا در کابین خواهد شد؛ همچنین استفاده از ریل‌های بزرگ‌تر می‌تواند احتمال بروز صدا را کاهش دهد.

تعمیر درب آسانسور در صورت نیاز اهمیت بسیاری در کارکرد آسانسور دارد.

ریل آسانسور

اگر ریل‌های آسانسور نیز به صورت اصولی نصب نشده باشند یکی از دلایل لرزش و ایجاد صدا خواهد شد. فاصله بین دو ریل باید نه بیش‌تر از حد باشد و نه کم‌تر از آن، چون در هر دو صورت باعث لرزش در کابین خواهد شد.

دلیل دیگری که ریل‌ها باعث لرزش و صدای آسانسور شوند، خشک شدن ریل‌هاست. ریل‌ها وظیفه حمل کابین آسانسور میان طبقات را به عهده دارند و باعث می‌شوند تا کابین آسانسور در چاه آسانسور به سهولت و بدون ایجاد صدا عمل کند. اگر ریل‌ها خشک شوند، هم حرکت آسانسور دچار مشکل خواهد شد و هم ممکن است باعث سقوط کابین شود؛ روغن کاری ریل‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به همین دلیل روغن‌دانی روی ریل‌ها وجود دارد تا ریل‌ها در فواصل منظم و در سرویس‌های ماهیانه آسانسور یا دوره‌ای، به طور کامل ریل‌ها روغن کاری شوند تا هم وظیفه ریل‌ها به درستی انجام شود و هم از ایجاد صدا و لرزش جلوگیری شود.

کفشک‌های آسانسور

یکی دیگر از عوامل لرزش و صدای آسانسور، کفشک‌های آسانسور است که اگر در سرویس‌های دوره‌ای، ( سرویس آسانسور شامل چه خدماتی از طرف سرویس کار می شود؟ )تمیز نشده باشند و کثیفی و پرز روی آن‌ها مانده باشد، باعث به وجود آمدن صدا در آسانسور خواهد شد. وظیفه اصلی کفشک‌ها حرکت آسان و روان آسانسور روی ریل‌ها بوده و کارکرد درست آن‌ها می‌تواند از صدای آسانسور بسیار بکاهد. بسیاری از صداهای غیرمعمول و زیاد آسانسورها به خاطر کثیفی کفشک‌ها بوده و با نظافت آن‌ها و به آسانی می‌توان این صدا را از بین برد و از خراب شدن این قطعات نیز جلوگیری کرد.

فنر سربکسل

وظیفه فنر سربکسل پیشگیری از ورود لرزش‌های سریع به کابین آسانسور زمان توقف است؛ این قطعه که بین کابین و انتهای سیم بکسل قرار دارد، اگر به موقع و به درستی روغن کاری شود و از خشک شدن این قطعه پیشگیری شود، مانع ایجاد لرزش و صدا در کابین آسانسور شود.

هیچ یک از صداها و لرزش‌های غیرعادی در آسانسور نباید نادیده گرفته شود و به سرعت باید دلیل را بررسی و عیب احتمالی برطرف شود هر کدام از صداها و لرزش‌ها می‌تواند نشانه نقص یا خرابی یکی از قطعات مهم آسانسور باشد و این خرابی می‌تواند جان افرادی که در ساختمان تردد می‌کنند را تهدید کند و حادثه‌ای به بار آورد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

چراغ تونلی آسانسور

 چراغ تونلی برای روشنایی چاهک آسانسور استفاده می شود .

 روشنایی چاهک آسانسور و موتورخانه :
حتماً تا به حال به داخل یک چاله آسانسور نگاه کرده اید، اگر دقت کرده باشید روشنایی فضای این چاله توسط چراغ های خاصی به نام چراغ های تونلی تامین می‌شود. البته هر نوع چراغ دیگری که حداقل دارای IP 44 باشد می تواند در چاهک آسانسور نصب شود، ولی نوع متداول این چراغ ها همان چراغ های تونلی است که تصویر آن را در پایین مشاهده می کنید.

http://aasansor.ir/images/product/3_type_of_parts/9_otherparts/cheraghtoneli/index.jpghttp://aasansor.ir/images/product/3_type_of_parts/9_otherparts/cheraghtoneli/-.jpg

چراغ تونلی
بهتر است در داخل چاله آسانسور، این چراغ ها را به صورت عمودی و در جهتی که -سوراخ ورودی کابل به چراغ- در سمت پایین باشد، نصب کنید. تا از نفوذ هرگونه آب و رطوبت به چراغ جلوگیری شود. طبق مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان که در مورد آسانسورها صحبت می کند، بایستی یک چراغ روشنایی از ارتفاع ۵۰ سانتی متر زیر سقف چاهک آسانسور -همان سقفی که موتور آسانسور روی آن قرار میگیرد- شروع شود و به فاصله هر حداکثر ۷ متر یک چراغ دیگر نصب کنید تا به پایین چاله آسانسور برسید. در جمله قبل روی کلمه “حداکثر” دوباره تاکید می کنیم، تا متوجه شوید که می توانید این فاصله را کمتر هم در نظر بگیرید، و همیشه پیشنهاد ما این است که در هر ۲ طبقه -یعنی حدوداً هر ۵ متر- یک چراغ نصب کنید، تا روشنایی بهتری فراهم شود.
آنگاه در ارتفاع ۵۰ سانتی متر مانده به کف چاهک آسانسور هم آخرین چراغ را نصب کنید و در کنار آن یک پریز برق هم قرار دهید. سرخط این پریز بایستی از سرخط روشنایی ها جدا باشد تا زمانی که کلید چراغ ها در حالت خاموش قرار میگیرد، برق این پریز قطع نشود. این پریز بعداً برای سرویس و بازبینی ماهیانه آسانسور مورد استفاده قرار گیرد و نصب آن الزامیست.
در نهایت برای تمام چراغ های گفته شده یک کلید یک پل در موتورخانه آسانسور نصب کنید. البته قبلاً از کلیدهای تبدیل استفاده میشد تا هم از پایین چاله آسانسور و هم از اتاقک موتورخانه بتوان چراغ ها را خاموش کرد، ولی طبق استانداردهای جدید تنها بایستی یک کلید تک پل در موتورخانه آسانسور نصب شود تا سرویس کار آسانسور مجبور باشد که برای روشن کردن چراغ ها به موتورخانه مراجعه کند و قبل از شروع به کار، برق آسانسور را هم قطع کند.
تمامی سیمکشی های گفته شده بایستی در داخل لوله های برق فولادی یا لوله های برق نسوز قرار گیرد و نصب داکت های روکار در داخل چاهک آسانسور ممنوع است. می توانید در کنار هر چراغ یک جعبه تقسیم روکار ۱۰*۱۰ نصب کنید و سربندی سیم ها را در داخل جعبه تقسیم انجام دهید.
اکنون به تصویر زیر که چراغ های یک چاله آسانسور را نشان می دهد نگاه کنید. همانطور که مشاهده می کنید چراغ ها در کنار ریل وزنه تعادل نصب شده‌اند تا مزاحمتی برای سایر تجهیزات نداشته باشند. و در هر طبقه یک چراغ نصب شده است، که به نظر ما نصب یک چراغ برای هر ۲ طبقه کفایت می کند و نیاز به هزینه کردن بیشتر از این نیست. ایراد دیگری هم که در این تصویر وجود دارد، استفاده از داکت های پلاستیکی برای سیم های برق است.

http://aasansor.ir/images/product/3_type_of_parts/9_otherparts/cheraghtoneli/cheragh.jpg

تعداد روشنایی های اتاقک موتورخانه آسانسور هم بسته به مساحت این محیط دارد. ولی نصب ۱ یا حداکثر ۲ چراغ دیواری یا سقفی که برای آنها یک کلید یک پل در کنار درب ورودی موتورخانه نصب شده است، کفایت می کند. چراغ های داخل اتاقک موتورخانه هم می بایست IP44 باشند. طبق مقررات اجرایی، حداقل روشنایی محیط اتاقک موتورخانه باید ۲۰۰ لوکس باشد.

توجه: سرخط روشنایی اتاقک موتورخانه و سرخط روشنایی چاله آسانسور و پریز برق داخل چاله آسانسور، باید از برق سایر تجهیزات جدا باشد تا با قطع کلید سه فاز اصلی داخل موتورخانه، برق روشنایی ها و پریز قطع نشود.

نکته: برای تمام روشنایی ها در چاله آسانسور و اتاقک موتورخانه باید از ۳ رشته سیم نمره ۱٫۵ استفاده کنید. که این سه رشته سیم شامل فاز، نول و ارت می باشد. و برای سرخط روشنایی ها یک فیوز ۱۰ آمپر تندکار نوع B در تابلوی قدرت نصب می گردد.

نکته: وجود حداقل یک پریز برق در موتورخانه آسانسور الزامی است.

نکته: برای پریزی که قبلاً گفتیم در ارتفاع ۵۰ سانتی متری از کف چاله آسانسور قرار میگیرد و پریزی که در موتورخانه و نزدیک تابلوی قدرت نصب می شود باید از ۳ رشته سیم نمره ۲٫۵ استفاده کرد. که این سه رشته شامل فاز، نول و ارت هستند و برای این دو پریز یک فیوز ۱۶ آمپر کندکار نوع C در تابلوی قدرت نصب می گردد.

پس با توجه به توضیحات گفته شده، نمایی از برقکشی چاله آسانسور و اتاقک موتورخانه را ترسیم میکنیم.

برق آسانسور

 http://aasansor.ir/images/product/3_type_of_parts/9_otherparts/cheraghtoneli/cher.jpg

 
چند نکته مهم در برقکشی چاله آسانسور:

۱- عبور هرگونه کابل، لوله و تجهیزات الکتریکی و مکانیکی -مثل کابل های آنتن، لوله های آب یا گاز، رایزرها و لدرهای برق متعلق به سایر واحدها- که متعلق به آسانسور نباشد در چاه آسانسور ممنوع است.

۲- برعکس قسمت قبل هم صادق است. یعنی تمام کابل ها، لوله ها و تجهیزات متعلق به آسانسور باید در چاه آسانسور نصب شود و مثلاً شما مجاز نیستید که کابل برق اصلی آسانسور را از داخل واحدها یا از داخل رایزرهای ساختمان عبور دهید و حتماً بایستی آن را از داخل چاله آسانسور عبور دهید.

۳- عبور لوله های برق از کف موتورخانه آسانسور ممنوع می باشد.

۴- برای تهویه مناسب در موتورخانه آسانسور یک فن فلزی نصب می کنند تا هوای داخل موتورخانه را به سمت بیرون هدایت کند. بهتر است این فن به سیستمی مثل فتوسل معکوس مجهز شود تا در طی روز هواکش را روشن و در شب هنگام هواکش را خاموش کند.

۵- نصب تابلو سه فاز در داخل موتور خانه باید در نزدیکترین حالت به درب موتورخانه باشد.

۶- وجود حداقل یک پریز برق در موتورخانه آسانسور الزامی است.

۷- ابتدای کابل اصلی برق آسانسور را، در قسمتی که قرار است به تابلو کنتورها وصل شود، حدوداً یک متر بلندتر در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که بعداً برای اتصال به کنتور کابل شما کوتاه نمی آید. در صورت ۲ تکه شدن این کابل، یک مهندس ناظر برق می تواند کار شما تایید نکند، در این صورت نه تنها کارفرما مزدی به شما نمی‌دهند،  حتی می تواند خسارت کابل را هم از شما بگیرد.

۸- به تازگی آسانسورهایی به بازار آمده اند که با برق تک فاز کار می کنند. یعنی کابل برق اصلی آنها باید تنها ۳ رشته سیم داشته باشد (فاز، نول، ارت). ولی در کل پیشنهاد ما به شما این است که همیشه به نیت اینکه قرار است مالک آن ساختمان یک آسانسور ۳ فاز بخرد، کابل کشی کنید، تا در صورت تغییر نظر مالک، با مشکل کمبود رشته کابل بر نخورید.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

 

 

همانطور که می دانید نصب آسانسور دارای مراحل مختلفی می باشد که در بخش مراحل طراحی آسانسور به آن پرداخته شده است ولی در این بین بعد از ساخت چاه آسانسور و سپس مرحله آهنکشی چاه آسانسور نوبت به نصب ریل های آسانسور می رسد. البته نصب درب های طبقات آسانسور نیز در مراحل بعدی است به آن نیز می پردازیم.

 

 

 

نصب ریل راهنمای آسانسور

 

 

نصب دقیق و درست ریل های راهنمای آسانسور Guide Rail از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا کابین آسانسور و قاب وزنه تعادل آسانسور باید روی همین ریل ها حرکت کند و در واقع ریل ها نقش مهمی در پایداری سیستم تعلیق آسانسور و کابین دارد و اگر مشکلی در نصب ریل های راهنمای آسانسور وجود داشته باشد هم کارکرد آسانسور با مشکل مواجه خواهد شد و هم امنیت آسانسور پایین می آید و هم اینکه لرزیدن کابین در حین حرکت را در پی خواهد داشت و همچنین هزینه سرویسکاری و نگهداری آسانسور بالاتر خواهد بود . البته در کلاس آموزش نصب آسانسور شرکت مراحل ریل گزاری و نصب و ریل های راهنما در آهنکشی آسانسور و همچنین شاقول کردن آنها و نحوه نصب براکت و حتی جوشکاری آهن و بتون ریزی سقف چاه آسانسور نیز بصورت عملی آموزش داده می شود.

در نصب ریلها دقت شود که ریل ها کاملا عمودی و موازی نسبت به یکدیگر و کاملا شاقول شده نصب گردند و هیچ خمیدگی ، انحراف و یا قوسی در هیچ نقطه از کل چاه آسانسور نداشته باشد. همچنین هنگامی که در چاه آسانسور روی آهن آلات کار نصب و جوشکاری انجام می شود باید دقت کنید که به هیچ وجه ابزارهایی مانند انبر جوشکاری و الکترود با ریل ها به هیچ وجه برخورد نکند زیرا با برخورد انبر یا الکترود با ریلها مخصوصا اگر به لبه ریل برخورد کنند باعث خال زدن ریل شده و ناهمواری ایجاد می کنند و همین امر در آینده می تواند حرکت کابین آسانسور و یا قاب وزنه تعادل آسانسور را با مشکل مواجه نماید.

 

 

 

 

 

نوع و سایز ریل راهنمای آسانسور

 

قطعا اولین سوالی که در ذهن پیش از نصب ریل راهنمای آسانسور پیش می آید این است که چه نوع ریلی و با چه سایزی باید تهیه نمود.

 

    جنس ریلهای آسانسور باید از فولاد ST-37 ساختمانی باشد و حتما باید سطح آن کاملا صیقلی و بدون هیچگونه تاب و انحنا بوده و از جنس مرغوبی باشد

    ریل T5 بعنوان ریل راهنمای وزنه تعادل آسانسور

    ریل T9 برای آسانسور 5 الی 10 توقف و ریل T16 برای آسانسورهای بالاتر از 10 توقف بعنوان ریل راهنمای کابین آسانسور

    با توجه مشخصات کاتالوگ ریل ها باید توجه کنید که عدد تنش کششی ریل بین 370 الی 520 نیوتن بر میلیمتر مربع باشد

 

 

 

نحوه نصب ریل و براکت نگهدارنده

 

در ابتدا توجه کنید که ریل های آسانسور توسط صفحاتی بنام پشت بند ریل به یکدیگر متصل می گردند و همچنین توسط لوازمی بنام براکت بین دیوار و آهنکشی محکم می شوند. برای اینکه اتصال ریل های راهنمای آسانسور کاملا یکنواخت و دقیق باشد در یک سر ریل شیاری سراسری تعبیه شده است و همچنین در سمت دیگر ریل راهنما زبانه ای به اندازه شیار سمت دیگر وجود دارد که بعنوان راهنمای نصب ریل عمل کرده و با توجه به آن کافیست  دو ریل را روی هم قرار داد و کاملا به صورت نر و مادگی در هم فرو رفته و ریل ها بصورت دقیق روی هم قرار میگیرند. همچنین در قسمت انتهایی دو سر ریل راهنمای آسانسور یعنی در محل اتصال پشت بند به ریل راهنما ، کاملا توسط کارخانه تراشکاری و صیقلی شده است تا دقیقا ریل بتواند با پشت بند ریل منطبق شود.

 

 

 

 

 

نصب ریل راهنمای آسانسور

 

 

برای نصب ریل های راهنمای آسانسور طبق شکل های فوق ابزارها و قطعات خاصی مورد نیاز است که بشرح زیر است:

 

    براکت اصلی بین دیوار یا آهنکشی و براکت تکمیل دهنده (قابل ریگلاژ)

    براکت ریل راهنما

    لقمه نگهدارنده ریل (کلمپ ریل)

    ریل های راهنمای آسانسور

 

 

نحوه تنظیم نصب براکت و ریل

 

    مرحله 1: نقطه مرکزی براکت در نظر گرفته و همچنین بر اساس خط تراز ( شاقول ) ریلهای راهنما ، بخش ثابت نگهدارنده راهنما یعنی قسمت اتصال براکت به دیوار را نصب می کنیم.

    مرحله 2:  بخش نگهدارنده براکت ریل راهنما را در بتون دیوار محکم ببندید و کاملا سفت نمایید.

    مرحله 3: واشرهای تنظیم کننده ( Adjustment Washers ) را ببندید.

    مرحله 4: گیره ریل ( Rail Clip ) را بخوبی نصب کنید و آن را تا جاییکه ریل های راهنمای در طوی اتصال خود محکم شوند سفت کنید.

    مرحله 5:  پیچ های پشت بند ریل را محکم ببندید و با چکش ضربه هایی بزنید که از سفت بودن انها مطمئن شوید.

 

 

 

نصب درب طبقات آسانسور

 

قطعا یکی از مهمترین مراحل نصب آسانسور مرحله نصب درب طبقات آسانسور می باشد و همانطورکه قبلا نیز بیان شد در کلاس آموزش نصب آسانسور شرکت این مرحله بصورت عملی آموزش داده می شود. برای نصب درب ها به یک سری ابزارها نیاز است که عبارتند از:

کلاه ایمنی و کمربند ایمنی ، دستکش کار مناسب ، کفش کار مناسب ، عینک مخصوص فرزکاری و جوشکاری و...

 

 

 

برای نصب درب های آسانسور باید به یک سری نکات دقت شود که بشرح زیر است:

 

    حتما در آهنکشی فضای نصب درب در هر طبقه بصورت دقیق محاسبه و قرار داده شود

    باید فاصله مرکز درب تا نوک ریل سمت راست ریل کابین آسانسور و فاصله مرکز درب تا نوک ریل سمت چپ ریل کابین آسانسور و فاصله مرکز درب تا مرکز ریل کابین اسانسور توسط کارشناس مشخص شده باشد

    درب طبقات باید حتما بصورت دقیق روی نبشی یا قوطی فیکس گردد

    وجود حفاظ مناسب در مقابل تمام دربهای طبقات زیرا اگر فضای خالی دربهای طبقات بدون حفاظ باشد یک پرتگاه خطرات در هر طبقه از ساختمان خواهیم داشت.

    دقت کنید کلافهای داربست آهنکشی باید حدود 20 الی 30 سانتیمتر پائین تر از کف طبقات نصب شود تا درب هر طبقه قابل نصب صحیح باشد

    حتما کلاف های آهنکشی حداقل در فواصل 1.5 متر از یکدیگر باشند تا بین کلافهای داربست در هر طبقه یک کلاف نیم طبقه نیز قرار گیرد تا نصاب درب بتواند با کمک آن نصب درب و ریل و براکت ها را براحتی انجام دهد

    حتما درب باید شاقول کاری دقیق گردد تا در آسانسور بهترین کارایی را داشته باشد

 

 

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

شالتر-پروانه-ای-آسانسور

برای بسیاری سوال است که شالتر پروانه ای آسانسور چیست. ضریب ایمنی آسانسور بسیار بالاست و می توان گفت به علت استفاده از مدار سری ایمنی در آسانسور شاهد کمترین حادثه در میان مسافرین آسانسورها را هستیم. البته ناگفته نماند که این ایمنی آسانسور منوط به نصب درست و اصولی آسانسور توسط نصاب ها و تکنسین فنی آسانسور و متخصصین این حوزه می باشد.

پیش از آن که بخواهیم در خصوص شالتر آسانسور و اطلاعات مربوط به آن را بدانیم، بهتر است که مدار سری ایمنی را بشناسیم و جایگاه لیمیت سوئیچ ها و میکروسوئیچ آسانسور را در این مدار بدانیم. در ادامه شما با نوع قیمت شالتر پروانه ای نیز آشنا می شوید.

مدار سری ایمنی در آسانسور

منظور از مدار سری ایمنی آن است که قطعاتی الکتریکی و الکترومکانیکی موجود در آسانسور به صورت سری و پشت سرهم بسته شده اند و در صورت قطع شدن یکی از تجهیزات یا سیم ها مدار سری ایمنی باعث می شود تا موتور متوقف شده و کابین در هر نقطه ای که هست بایستد.

قطعات الکترومکانیکی که در مدار سری ایمنی استفاده می شود :

  1. کنتاکت های شالتر حد بالا
  2. کنتاکت های شالتر حد پائین
  3. سیستم ترمز اضطراری (پاراشوت)

علت استفاده از تجهیزات الکترو مکانیکی آن است که اگر چنانچه خرابی ای رخ دهد و در صورت تغییر وضعیت آن قطعه مکانیکی و ایستادن کابین نیاز است که حتما سرویس نگهدار یا شخص متخصص در زمینه آسانسور به محل مورد نظر برود تا در ابتدا مشکل پیش آمده را بر طرف کند و سپس در صورت نیاز کنتاکت را آزاد کند یا قطعه را عوض کند تا آسانسور به حالت طبیعی خود برگردد. در ادامه قصد داریم تا شما را با شالتر پروانه ای (لیمیت سوئیچ) آشنا کنیم:

شالتر پروانه ای آسانسور چیست ؟

شالتر آسانسور قطعه ای است که محدوده حرکت کابین آسانسور را مشخص می کند و کمک می کند تا دامنه حرکت کابین در چاه آسانسور همان مقداری باشد که در تابلو فرمان ذخیره شده است. در واقع عملکرد شالترها در آسانسور به مانند کلید قطع و وصلی است که به هنگام برخورد مکانیکی اهرم به آن باعث قطع یا وصل جریان در مدار ایمنی آسانسور می شود. هر آسانسور دارای ۶ شالتر پروانه ای می باشد که البته امروزه از ۴ شالتر پروانه ای استفاده می شود. در زمان های پیشتر که تابلو فرمان  ها درایو نداشتند و به اصطلاح دو سرعته بودند از ۶ شالتر استفاده می شد. اما اکنون که تابلو فرمان آسانسورها خود دارای درایو می باشند و منحنی حرکتی مشخصی درون آن ها ذخیره شده است باعث آن شده تا علاوه بر حرکت نرم و روان آسانسور، دو شالتر پروانه ای نیز از مدار سری ایمنی آسانسور کم شود.

شالتر آسانسور,شالتر پروانه آسانسو,شالتر پروانه ای آسانسور,

کارکرد لیمیت سوئیچ آسانسورها این گونه است که :

دورترین شالترها حد مجاز و استاندارد حرکت کابین را مشخص می کنند شالتر آسانسور نزدیک نقش شناسایی و راه اندازی را ایفا می کنند که کف و سقف چاه نیاز به شناسایی دارند ما بین دو شالتر یاد شده دو شالتر قرار می گرفت که تند انداز بوده است و اکنون این دو شالتر حذف شده است.

طریقه عملکرد شالتر ها در پروانه ای

روی کابین اهرمی وجود دارد که نصاب آسانسور آن را قرار داده است تا قسمت پروانه (قیچی) شالتر پروانه ای آسانسور را از حالت اولیه به حالتی دیگر تغییر شکل بدهد و باعث شود تا شالتر آسانسور در مدار سری ایمنی کاری انجام دهد که در تابلو فرمان، عملکردی برای آن کار در نظر گرفته شده است.

طریقه عملکرد شالتر های پروانه ای,لیمیت سوئیچ,مدار سری ایمنی,

چگونگی نصب شالتر پروانه ای آسانسور

شالتر پروانه ای آسانسور از طریق یک بازو آهنی و چند لقمه و گیره به ریل پیچ و مهره می شود

نکته بسیار مهم : مقدار محکم و سفت بسته شدن شالتر به ریل آسانسور نباید زیاد باشد چرا که امکان دارد در صورت سفت بسته شدن شالتر به ریل در هنگام برخورد اهرم کابین به قیچی شالتر و سفت بودن آن فشار وارد شده زیاد باشد و شالتر پروانه ای را از جایش بکند یا تکان دهد و شالتر عملا از مدار خارج شود و کارکرد درستی را ارائه ندهد.ر

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

اورلود چیست؟

 

اولین سوالی که قطعا برای هر کسی  پیش میاد این هست که اُورلود چیست و چه کاری انجام می دهد؟

این دستگاه یک سنسور الکتریکی می باشد که  وزن کابین را اندازه گیری کرده و به تابلو فرمان اطلاع می دهد

و باعث عدم حرکت کابین با وزنی بیش از ظرفیت شده و از خسارات و حوادث ناشی از آن جلوگیری می کند.

وجود این سنسور بسیار مهم است و آنقدر مهم که طبق استانداردهای بین المللی همه آسانسور ها ملزم به داشتن سنسور اورلود یا همان سیستم اضافه بار بر روی کابین هستند.

سنسور اورلود از یک لودسل مخصوص و یک نشانگر که بر روی لودسل نصب شده تشکیل شده است که عملیات نصب و راه اندازی آن  بسیار آسان انجام می گیرد

 

علت نصب اورلود چیست؟

اضافه بار بیشتر از مقدار مشخص شده باعث صدمه های زیادی می شود .

این صدمات عبارتند از صدمه هایی که به سازه های  فیزیکی و الکتروموتورها و همینطور قوای محرکه آسانسور وارد می شود

که همگی این صدمات باعث می شوند تا آسانسور با خرابی های جدی ربرو شود.

نکته اینکه معمولا داخل کابین آسانسور در قسمت بالای شاسی طبقات، میزان اضافه بار زده شده است.

اگر آسانسور دارای اورلود می باشد هرگز نباید در صورت بیشتر بودن وزن مسافرین درون کابین ، آسانسور به حرکت در بیاید.

 

مکان نصب اورلود کجاست؟

محل قرارگیری این سنسور روی سیم بکسل و یا زیر کابین است و براساس محل قرار گیری اورلود در آسانسور می توان انواع مختلفی از سنسور اضافه بار را نام برد که در ادامه با همگی آن ها آشنا خواهید شد.

 

انواع اورلود

اورلود سنجش بردار وزن

اورلود سنجش اثر وزن

اورلود سنجش بردار وزن

 

این اورلودها با سنجش مستقیم یا غیر مستقیم وزن بار را اندازه گیری می کنند و معمولا برپایه سنسور استرین گیج ساخته می شوند.

که خود انواع مختلفی دارد:

اورلود کابلی

اورلود فریم

اورلود گوشه کابین

Over Load protector,انواع اورلود,اور لود آسانسور,

اورلود کابلی آسانسور ،پرکاربردترین نوع می باشد اما اورلود گوشه کابین  بسیار دقیق است اما نقطه ضعف آن در محل و روش نصب آن است .

اورلود فریم,اورلود کابلی,اورلود گوشه کابین,

اورلود های سنجش اثر وزن:

این دسته از اورلودها با سنجش اثرات مکانیکی تغییر وزن در جسم ثانویه ، وزن بار را اندازه گیری میکنند

اورلود ترانس متغیر

اورلود مغناطیسی

اورلود القایی

اورلود مغناطیسی

طریقه نصب اورلود آسانسور,علت نصب اورلود,مکان نصب اورلود,

در مدل مغناطیسی براثر عبور جریان بیش از اندازه، شدت میدان مغناطیسی به حدی می رسد که باعث قطع مدار می شود.

معمولا در کلیدهای خودکار برای محافظت در مقابل خطای اتصال کوتاه کاربرد دارد.

طراحی این سنسورها به گونه ای است که در زیر کابین قرار می گیرند و دقیقا مثل یک ترازو وزن مسافرین را اندازه گیری می کنند.

البته امروزه این مدل سنسورها کمتر استفاده می شوند،

به این دلیل که اگر زمانی این سنسورها در زیر کابین دچار خرابی شوند و نیاز به تعمیر داشته باشند.

کار بسیار سختی خواهد بود که می بایست زمان و هزینه بیشتری صرف کرد

چون باید آسانسوررا از دور خارج کرده سپس کابین را از تنظیم اولیه دربیاوریم و مجددا آن را تنظیم کنیم

اکثر سنسورهای اورلودی که مورد استفاده قرار میگیرد از نوع سنسورهایی هستندکه به سیم بکسل کابین

وصل می شود و کشش سیم بکسل آن نمایانگر مقدار وزنی خواهد بود که در داخل قرار دارد .

روش نصب این سنسورها  بسیار ساده است ودر صورت  هر گونه خرابی ،دسترسی  داشتن به آنها نیز راحت خواهد بود.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

تعمیر برد درب آسانسور

 

یک نکته مهم این است که هر میزان که تکنولوژی درحال پیشرفت است، تعمیر دستگاه ها سخت تر میشوند. چون تمامی قطعات در حال کوچکتر شدن هستند و مدارها در هم آمیخته میشوند. هنر یک تعمیرکار خوب به این است که حتی در تعمیرات هم نوآوری داشته باشد و حتی بردهایی که از دید بقیه قابل تعمیر نیستند را نیز تعمیر کند.

 

برای مثال در تعمیر موبایل، یک IC وجود دارد که با یک چسب خیلی خاص چسبانده شده و ماده حلال آن چسب در بازار ایران موجود نیست. لذا هیچ تعمیرکاری آن را تعمیر نمیکند، اما یکی از تعمیرکاران ماهر موبایل در شیراز، تلاش کرده و با یک روش ابتکاری، IC را برداشته و تعویض میکند. از طرفی طبق شواهد ما از اطرافیانمان تعداد زیادی از افراد از رده دستگاه های قدیمی استفاده می کنند و به تبع هر دستگاه خرابی نیاز به تعمیر دارد.

قیمت تعمیر برد درب آسانسور

 

شرکت های تولیدکننده مختلفی انواع برد های الکترونیکی را در درب های تولیدی شان استفاده می کنند که هرکدام از آنها جدا از کیفیت برد های درب آسانسور پس از مدتی نیاز به سرویس و یا تعمیر دارند که همکاران فنی ما تعمیر این بردها رو بصورت تخصصی برای شما انجام می دهند

 

قیمت تعمیر انواع برد های الکترونیکی درب های آسانسور بستگی به نوع مشکل آن دارد

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

هدف اصلی در الزام نصب سینی زیر کابین تامین ایمنی و جلوگیری از سقوط مسافر نجات یافته از کابین به داخل چاه است، چرا که در عملیات نجات دستی احتمال هم سطح نبودن کابین و طبقه ( به دلیل تعجیل در عملیات نجات و عدم توجه به شاخص طبقات در موتورخانه ) بسیار است.

دومین کاربرد این سینی و پخ انتهای آن ایجاد ایمنی برای سرویس کاری است که با درب طبقه باز ( و با استفاده از جامپر) نسبت به احضار کابین اقدام می کند تا قبل از کابین ، پخ این سینی سرویس کار را به عقب هدایت نماید و به این ترتیب از گیوتین شدن سرویس کار توسط کابین جلوگیری می شود.

اندازه سینی کابین به ارتفاع ۷۵سانت+۱۰سانت خم سینی باید کاملا مهار و محکم باشد.

سینی زیر کابین آسانسور

 

سینی زیر کابین سر تا سر عرض کابین را در بخش زیرین آستانه درب ورودی یه ارتفاع 75 سانتی متر می گیرد سینی کابین آسانسور باید کاملا محکم بوده و نباید لق و یا شل باشد . عموما صفحه سینی زیر کابین {APRON}از جنس ورق گالوانیزه و یا سیاه  که با ضد زنگ رنگ آمیزی می شود در صورتی که ورق سیاه باشد ورق گالوانیزه نیازی به ضد زنگ ندارد.در صورتی که کابین روی ضربه گیر نشسته و آن را فشرده کند ،لبه زیرین صفحه سینی زیر کابین تا کف چاهک  حداقل باید 10سانتی متر باشد. {این بخش در بازرسی آسانسور چک می شود}

 

سینی زیر کابین باید آری از هر گونه لقی، لرزش و خوردگی باشد .

 

صفحه سینی زیر کابین باید کاملا در محل خود شاقول و محکم باشد.کارایی محصول این است که اگر  کابین آسانسور  در بین طبقه متوقف شود،این سینی زیر کابین  باید بخش زیر کابین  تا آستانه درب طبقه را پوشش دهد.و مانع افتادن مسافران به داخل چاهک آسانسور می شود.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

 

آسانسور ها وسیله هایی هستند جهت جابه جایی افراد و وسایل در بین طبقات مختلف ساختمان ، قطعات مختلف یک آسانسور باید همیشه از باکیفیت ترین قطعات باشند زیرا امنیت مسافران را بر عهده دارند، یکی از این قطعات که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است در ایمنی هر آسانسور که با نام بالابر نیز شناخته شده است، روزانه چندین نفر را در طول روز بین طبقات جابه جا می کند. به همین علت باید امنیت بالایی را برای افراد به وجود بیاورد. یک آسانسور از قطعات مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن ها بسیار ویژه ای را به خود اختصاص داده اند. حتما تا به حال چندین بار نام سینی زیر کابینی آسانسور را شنیده اید و شرکت های مختلفی را مشاهده کرده اید که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند. ولی با وظیفه و به طور کلی با چیستی آن آشنایی ندارید. این بخش وظیفه خاصی را بر عهده گرفته است. به همین علت در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با وظیفه سینی زیر کابین آسانسور آشنا کنیم. پس همراه ما باشید.آسانسور سینی زیر کابین آسانسور  می باشد. 

در نگاه اول باید با خود سینی زیر کابین آسانسور آشنایی داشته باشید تا بتوانید وظیفه آن را به طور کامل بدانید. تعاریف مختلفی برای این سینی وجود دارد ولی اگر بخواهیم به دنبال یک تعریف ساده باشیم بهتر است این طور بگوییم که:

 

سینی زیر کابین که آسانسور تعبیه می شود به صورت یک صفحه قایم مسطح می باشد که یک لبه با شیب بسیار درازی دارد که محل نصب آن دقیقا در آستانه درب طبقه و یا به صورت دقیق تر در ورودی کابین است. کاربرد و وظیفه سینی زیر کابین آسانسور بسیار مهم و  حائز اهمیت می باشد که در ادامه می توانید از آن ها اطلاعات کاملی را به دست آورید.

هر آنچه باید درباره وظیفه سینی زیر کابین آسانسور بدانید

 

نام های مختلفی برای سینی زیر کابین آسانسور در نظر گرفته شده است که از رایج ترین های آن ها می توان به محافظ پا اشاره داشت. همانطور که اشاره شد وظیفه ای که این سینی با خود به همراه دارد بسیار مهم می باشد و به نوعی با جان و زندگی افراد بازی می کند.

 

برای اینکه بتوان ایمنی بالایی را برای مسافری که نجات یافته است، تامین کرد و از سقوط او از بخش کابین به داخل چاه جلوگیری نماید، از این سینی بهره گرفته می شود. پس به طور کلی می توان گفت اصلی ترین وظیفه سینی زیر کابین تامیت امنیت بالا می باشد.

 

البته این مورد تنها کاربرد و یا وظایف به حساب نمی آید و شاهد موارد دیگری نیز خواهید بود. به عنوان مثال از این سینی می توان برای ایجاد ایمنی بالا در سرویس کاری استفاده کرد. این ایمنی را پخی به وجود می آورد که در انتهای این سینی موجود می باشد.

 

هنگامی که درب هر یک از طبقات در زمان سرویس کاری باز می شود، در آن صورت  کابین باید به سمت بالا و یا پایین بیاید که توسط جامپر این اتفاق خواهد افتاد. در مرحله بعد قبل از اینکه کابین بیاید، پخی که در این سینی زیر کابین وجود دارد،  سرویس کار مورد نظر را با احتیاط بالا به سمت عقب حرکت می دهد و هدایت می کند.

 

در نهایت همین موضوع باعث خواهد شد تا کابین مانند یک گیوتین عمل نکند و سرویس کار در امنیت کامل باشد. از این رو این وظیفه سینی زیر کابین بسیار حائز اهمیت می باشد و به صورت دوره ای باید مورد بازرسی و بررسی قرار گیرد. در غیر این صورت ممکن است مشکلات بسیار بزرگ و غیر قابل حل را با خود به همراه داشته باشد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

تعمیر درب آسانسور را باید از سرویس کاران با تجربه درخواست کرد. دعوت از سرویس کاران غیر متخصص باعث می شود که به زودی درب آسانسور نیاز به تعمیر پیدا کند. همچنین در نصب انواع درب آسانسور باید دقت کافی داشت. کوچکترین بی احتیاطی در نصب آن ها ممکن است باعث بروز مشکلات بزرگی شود.

تعمیر درب آسانسور

 

درب های آسانسور از دو جنبه ایمنی و تزئینی برخوردار می باشند. نصب دقیق درب آسانسور باعث می شود تا از سقوط افراد و بار جلوگیری شود. درب های آسانسور در دو نوع درب طبقه ( به نسبت تعداد توقف های آسانسور و در محل ورودی کابین به طبقات نصب می شود) و درب کابین ( روی کابین نصب می شود ) در مدل های مختلف ساخته می شوند. درب های آسانسور معمولا لولایی و اتوماتیک می باشند. همانطور که گفته شد در نصب درب آسانسور باید بسیار دقت داشت که به صورت دقیق انجام شود زیرا کمترین بی دقتی موجب زیان های فراوانی خواهد شد. برای نصب درب آسانسور نیز باید حتما از نصابان یا سرویس کاران متخصص کمک کرفت. همچنین استفاده از قطعات ارزان و بی کیفیت در نصب درب باعث می شود تا درب آسانسور زودتر دچار خرابی و فرسودگی شود.

تعمیر درب آسانسور توضیحات

 

آسانسور وسیله ای است که نیاز به بازرسی مداوم و دقیق افراد متخصص دارد تا از به وجود آمدن مشکلات آسانسور و خرابی آن تا حد زیادی جلوگیری شود. اگر به تمامی قطعات آسانسور به موقع رسیدگی نشود خیلی سریع دچار مشکل و خرابی می شوند. درب آسانسور از جمله قطعاتی است که حتما باید با رعایت نکات ایمنی نصب و بعد از آن به صورت دوره ای سرویس شود. در تعمیر درب های آسانسور نیز باید بسیار دقت داشت . زیرا این قطعه از آسانسور وظیفه سنگین حفاظت از مسافرین و بار داخل کابین را به دوش می کشد . پس باید در تعمیر و نگهداری از آن کوشش کرد.

انواع درب آسانسور

 

درب های آسانسور معمولا لولایی و اتوماتیک می باشند. درب های لولایی شامل یک درب و یک چارچوب ساده است که باعث می شود فضای کمتری از لحاظ عرض اشغال کند. عمده مشکل این درب ها باز شدن ۹۰ درجه ای آن ها نسبت به دیوار است که باعث مسدود شدن راهرو می شود. استفاده از این درب ها برای معلولین و ویلچر سواران و البته افراد سالمند بسیار مشکل است. این درب ها معمولا در آسانسور های ساده و ارزان قیمت بکار می روند.

 

درب های اتوماتیک آسانسور در مدل های مختلفی تولید می شوند. از جمله این مدل ها می توان مدل سانترال ( از وسط باز شو ) و تلسکوپی ( از بغل باز شو ) را نام برد.

 

  • هنگامه میرزایی