سرویس آسانسور

سرویس و نگهداری دوره ای آسانسور از اهمیت بالایی در ساختمان برخوردار است.

سرویس آسانسور

سرویس و نگهداری دوره ای آسانسور از اهمیت بالایی در ساختمان برخوردار است.

سرویس و نگهداری آسانسور به معنای بررسی کامل لوازم و تجهیزات سیستم و بازدید مداوم و دوره ای کارکرد کیفی آسانسورپس از نصب آن می باشد. اصولا کلیه سیستم های مکانیکی به دلیل استهلاک وفرسودگی ناشی از استفاده مستمر نیازمند نگهداری بازرسی متناوب در زمانبندی های مشخص می باشد

۱۴ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

امروزه در سطح جهان انواع مختلفی از تابلوهای فرمان وجود دارند که از آنها برای نصب و راه‎اندازی انواع مختلفی از آسانسور استفاده می‎شود. در تمامی این تابلوهای فرمان از میکروکنترلر استفاده شده است. البته این قطعه دارای انواع مختلفی بوده است که در صورت خرابی و نقص در عملکرد می‎توانید در قالب خدمات تعمیر آسانسور مشکل بوجود آمده را برطرف سازید. Avr، 8051 و pic از انواع مختلف میکروکنترلر می‎باشند که در انواع مختلفی از تابلوهای فرمان مورد استفاده قرار می‎گیرند. این قطعات در سرتاسر جهان توسط شرکت آسانسور ‎های متعددی ساخته می‎شود و در اختیار فعالان در این زمینه قرار می‎گیرد.

 

میکروکنترلرها در واقع ای سی‎هایی هستند می‎توان آنها را برنامه‎ریزی کرد. یکی از وظایف اصلی این قطعات پردازش سریع اطلاعات و داده‎ها می‎باشد. در صورتی که هرگونه مشکلی برای این قطعه بوجود آید آسانسور به درستی عمل نخواهد کرد و شما نیاز دارید تا با استفاده از سرویس‎کار آسانسور مشکل بوجود آمده را برطرف سازید.

برای این که از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری بعمل آورید می‎توانید از شرکت آسانسور ‎های فعال در این زمینه خدماتی نظیر سرویس خرابی آسانسور به شکلی منظم و در بازه‎های زمانی مشخص را دریافت نمایید. این قطعات بعد از دریافت اطلاعات و پردازش آنها دستوری را به عنوان خروجی ارسال خواهند کرد که با توجه به آن اقدام مورد نیاز صورت خواهد گرفت.

از ویژگی‎های بارز این قطعات می‎توان به سرعت بالا در پردازش اشاره کرد که همین موضوع سبب شده تا از آنها در بسیاری از سیستم‎ها و مدارات استفاده شود. در تابلوهای فرمانی که از این قطعه در آنها استفاده شده است ویژگی‎های زیادی قابل مشاهده بوده که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. توجه داشته باشید که در صورت مشاهده هرگونه خرابی در سیستم آسانسور اقدام به دریافت خدمات تعمیر و نگهداری آسانسور بفرمایید تا از خسارات بعدی جلوگیری بعمل آورید.

داشتن هوشمندی بالا در پردازش، قابلیت‎ها و امکانات هوشمند بیشتر، قیمت ارزانتر، سادگی در تولید تابلو، تعمیرات آسان‎تر، امکان برنامه‎ریزی آسان، سرعت عمل بالا، کوچکتر بودن اندازه تابلو برخی از ویژگی‎هایی می‎باشد که در تابلوهای فرمان دارای میکروکنترلر مشاهده می‎شود. با توجه به این که این تابلوها بسیار حساس مس‎باشند در نتیجه بهتر است تلاش کنید حتما در زمان‎هایی مشخص با دریافت خدمات تعمیر آسانسور و یا سرویس خرابی آسانسور از مشکلات احتمالی آنها جلوگیری بعمل آورید.

علاوه‎بر موارد گفته شده در بالا می‎توان به سر و صدای بسیار پائین، انعطاف‎پذیری در برنامه‎ریزی، مصرف برق پائین، وجود انواع پورت تبدیل، مقاومت در برابر خرابی‎های ناشی از نویز و نوسان و وجود حجم بالا حافظه در این گونه تابلوهای فرمان اشاره کرد. در صورتی که در هنگام استفاده از آسانسور متوجه عملکرد نادرست و یا صدای غیر طبیعی از اتاقک آسانسور شدید در اولین فرصت با سرویس‎کار آسانسور تماس حاصل کنید تا به بررسی سیستم مورد استفاده در ساختمان مورد نظر بپردازد و مشکلات موجود را در برطرف سازد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

ریل آسانسور کششی

از اولین قطعاتی که در چاه آسانسور نصب می گردد ریل های آسانسور می باشد که معمولا عمر آن ها برابر با عمر ساختمان است. از عوامل اصلی که در کیفیت حرکت آسانسور تأثیر گذار است می توان به ریل ها اشاره کرد.همانطور که می دانید ریل گذاری آسانسور دارای دو مجموعه است. اولین مجموعه ریل ها مربوط به هدایت کابین آسانسور کششی در حرکتی عمودی به سمت بالا و پایین است و همچنین ریل های وزنه تعادل؛ دومین مجموعه ریل هایی را باید به طور اختصاصی برای آن ها نصب نمود.

در آسانسورهایی که کابین آن ها دارای دو درب عمودی هستند ریل ها در گوشه چاه نصب می شوند و به وضعیت گوشه ای که قرار دارند اصطلاحا کرنر پست (Corner post) می گویند. در آسانسور های هیدرولیکی معمولا فقط یک نوع طراحی و نصب برای ریل های آسانسور اجرا می شود.

در نصب ریل آسانسور معمولا به طول ۵ متر ریل استفاده می شود البته در طراحی های خاص متراژ ریلها می تواند ۲٫۵ متر یا حتی یک متری هم باشد. مثلا در سد ها و ساختمان های بسیار بلند طول ریل ها متفاوت با منازل مسکونی می باشد. متراژ ریل ها معمولا به صورت ۵ متر است اما بنا به درخواست کارفرما و نوع طراحی مهندس سازه آسانسور ساختمان می توانند تقاضای ریل هایی با طول متفاوت دهند و کارخانه سازنده نسب به ساخت و برش ریل ها اقدام نماید. برخی از شرکت های سازنده برای اجرای درست و دقیق تر ریل ها قسمت پشت ریل ها را شماره گذاری می کنند تا نصاب نصب ریل آسانسور بتواند با دقت بهتر بتواند عملیات ریل گذاری آسانسور را انجام دهد. ابعاد و نوع ریل ها بسته به ظرفیت و سرعت هر آسانسور طراحی می شود.

بهترین ریل آسانسور,ریل آسانسور,ریل آسانسور ایرانی,

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

 

 

آشنایی با ایراد پاراشوت آسانسور

 

معمولا چیزی که ما به عنوان کاربر و استفاده کننده از وسایل برقی صنعتی انتظار داریم، این است که همیشه از عملکرد صحیح و درست مورد انتظارمان برخوردار باشند، اما بسیار بدیهی است که هر یک از این تجهیزات به دلایل مختلفی نظیر استفاده ی غیر استاندارد یا موارد فنی پیش آمده دچار نقص در عملکرد معمول خود شوند. در صورت مواجه شدن با این مسئله، بهترین کار پرهیز از هر گونه اقدام تشخیصی یا تعمیراتی خودسرانه است؛ چرا که برای مثال اگر آسانسور منزل یا ساختمان محل کار ما دچار خرابی شود، از دانش فنی و مهارت لازم برای کشف ایرادات و رفع آن ها برخوردار نیستیم؛ پس بهترین کار تماس با شرکت، مجموعه و موسسات تعمیرات آسانسور می باشد. یکی از موارد مهمی که ممکن است به عنوان یک نقص در خصوص اسانسور ساختمان ها به وجود بیاید، مربوط به پاراشوت یا ترمز ایمنی است. متاسفانه پدید آمدن هر گونه اختلال در عملکرد این سیستم می تواند زمینه ی ایجاد خطرات و خسارات متفاوتی را به وجود آورد. اینکه در مواقع لازم ترمز ایمنی آسانسور فعال شد یا نشود،

کاربرد ترمز ایمنی یا پاراشوت آسانسور چیست؟

 

پاراشوت یک سیستم حفاظتی است که معمولا کابین اسانسور ها به آن مجهز هستند. این سیستم باعث می شود که درصورت حرکت نمودن کابین به پایین ( با سرعت زیاد و بر خلاف سرعت از پیش تعیین شده ) عمل توقف صورت بپذیرد و از ایجاد خطرات و آسیب های احتمالی برای افرادی که داخل این تجهیز حضور دارند، جلوگیری نماید. در هر صورت و در هر شرایطی وظیفه ی اصلی این ترمز، متوقف ساختن کابین در حال حرکت و سقوط آزاد است و یکی از مشخصه های آسانسور استاندارد و نصب صحیح آن این است که به سیستم پاراشوت مجهز باشند. این که این عملیات متوقف سازی چگونه صورت می گیرد، روندی پیچیده دارد اما در هر صورت باید ترمز ایمنی با ریل های راهنمای وزنه ی تعادل درگیر شود تا کابین متوقف گردد. عواملی مثل خرابی ترمز موتور، پاره شدن سیم بکسل و ... از جمله دلایل فعال شدن پاراشوت می باشند.

چگونگی رفع عیوب پاراشوت آسانسور

 

    وسیله ی ایمنی برقی بر روی کابین نصب شده باشد، تا در صورت فعال شدن پاراشوت آسانسور بتواند موتور دستگاه را متوقف کند.

    برای حرکت قسمت گاورنر لازم است که از سیم بوکسل فولادی منعطف استفاده شود، در این صورت ایمنی بیشتری فراهم شده است.

    یکی از تست های مهم در این زمینه مربوط به زمان واکنش نشان دادن گاورنر اسانسور می باشد، این زمان باید در وضعیت حداقل قرار داشته باشد تا در صورت ایجاد خطر سقوط ازاد قبل از اینکه سرعت حرکت کابین زیاد شود، سیستم پاراشوت فعال گردد.

    در چکاپ های دوره ای و سرویس های تعمیرات آسانسور، توسط کارشناسان فنی با تجربه وضعیت ترمز ایمنی بررسی خواهد شد تا علل زمینه ساز و ایجاد کننده ی آن به طور کامل شناسایی و رفع گردد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

آسانسور از قطعاتی مختلفی تشکیل شده است که در کنار هم و با عملکردی هماهنگ سبب راندمان درست و بالایی می شود. مهم ترین و اصلی ترین قطعه در آسانسور موتور آن است که با بروز نقص در این قطعه کار کل سیستم دچار اختلال می شود. در اینجا می خواهیم در رابطه با آموزش تعمیر موتور آسانسور برای شما  صحبت کنیم. تا حدی مشکل آسانسور خود را شناخته و نسبت به رفع آن اقدام نمایید. اگر موتور آسانسوری دچار نقص و مشکل شود بهتر است توسط افراد مجرب و متخصص تعمیر شود زیرا بسیار حساس بوده و هرگونه اشتباه در تعمیر آن سبب بروز خسارات جبران ناپذیری می شود.

 

بررسی علت خرابی و هم چنین ارزیابی تعمیر و تعویض موتور آسانسور توسط کارشناسان مجرب، از جمله اقداماتی است که به واسطه آن قطعا می توان شاهد عملکرد فوق العاده روان و بدون نقص آسانسور بود. در ادامه با این مقاله از پارس ایمن بالابر، با تمامی جزئیات مرتبط با تعمیر موتور آسانسور آشنا خواهید شد.

 

 

آموزش تعمیر موتور آسانسور

 

در موسسات و مراکزی به صورت تخصصی به افراد چگونگی تعمیر موتور آسانسور آموزش داده می شود که به صورت مستقیم وارد بازار کار می شوند. کابین، موتور، کابل ها و … را می توان بخش های تشکیل دهنده آسانسور دانست که مهم ترین بخش آن موتور است که نقشی اساسی در راندمان کار آسانسور ایفا می کند.

 

به طور کلی می توان موتور را یکی از مهم ترین اجزاء آسانسور دانست که در دو نوع گیربکسی و گیرلسی وجود دارد که از نظر قیمت دارای تفاوت هایی است که بر اساس نوع نیاز می توان یکی از این دو نوع را بر روی آسانسور نصب نمود. اجزاء تشکیل دهنده موتور گیربکس به شرح زیر است:

 

    ترمز الکتریکی

    موتور الکتریکی

    گیربکس

    فلکه گیربکس

 

خرابی هر کدام از این قطعات ممکن است در عملکرد کلی آسانسور اختلال ایجاد نماید.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

برای موتور آسانسور از چه روغنی استفاده کنیم؟

با توجه به اینکه بیشتر آسانسورهای موجود در ایران از موتورهای گیربکسی استفاده می کنند لذا نیازمند این هستند که هر چند مدت (بستگی به میزان استفاده از آسانسوردارد) روغن آنها تعویض شود. روغن موتورهای زیادی در بازار وجود دارد که می توان برای موتور و چرخ دنده ها استفاده کرد. اما اینکه از چه روغنی باید استفاده شود بسیار مهم است زیرا بعضی از روغن ها برای چرخ دنده های ریز و کوچک طراحی شده اند و به همین جهت غلظت شان کم است تا به موتور فشار نیاید. اما برای موتور آسانسور که به نسبت از چرخ دنده های قوی تری بهره می برد لازم است که روغنی که برای گیربکس آن در نظر گرفته می شود از غلطت بیشتری برخوردار باشد تا در برابر افزایش دمای ناشی از اصطکاک چرخ دنده ها مقامت بیشتری از خود نشان دهد.

مقدار روغن مورد استفاده برای هر موتور

تجربه نشان داده که برای موتورهایی ایتالیایی مانند آلبرتوساسی، مونتاناری، الکمپ و همچنین برای موتورهای آلمانی و اسپانیایی نیز چیزی حدود ۴ لیتر روغن کافی می باشد و لذا شما می توانید با خریداری یک ظرف روغن ۴ لیتری، گیربکس موتور را کاملا پوشش دهید.

زمان تعویض روغن موتور:

با توجه به میزان استفاده از آسانسور، سرویسکار باید تشخیص دهد که روغن کی باید تعویض شود. در واقع سرویسکار مربوطه موظف است هر بار روغن موتور را از لحاظ سالم بودن، غلظت و تمیز بودن مورد بررسی قرار دهد و حداکثر هر ۶ ماه روغن موتور را تعویض نماید.

موارد ایمنی

۱) تعویض روغن موتور باید فقط و فقط توسط سرویس کار مربوطه صورت گیرد.

۲) حتما قبلا از تعویض روغن، تابلو سه فاز را خاموش نمایید تا از حوادث احتمالی جلوگیری شود.

۳) هنگام باز کردن پیچ مربوط به خروج روغن، حتما مد نظر داشته باشید که چیزی حدود ۳ الی ۴ لیتر روغن در گیربکس وجود دارد و سرعت خروج آن نیز بالا می باشد، لذا ظرف خالی که برای اینکار در نظر می گیرید باید بگونه ای باشد که روغن از آن لبریز نشود.

۴) پس از تعویض روغن قدیمی حتما آن را در ظرف مناسبی بریزید و به یکی از محل های تعویض روغن در شهرتان رفته و آن را با نسبت کمتر با روغن مرغوب معاوضه کنید. زیرا با اینکار هم برای شرکت مربوطه سود رسانی دارد و هم از آسیب های زیست محیطی جلوگیری می شود.

۵) هنگام تعویض روغن حتما از قیف استفاده نمایید تا از کثیف شدن موتور و کف موتورخانه جلوگیری شود.

 

 

بهترین دستورالعمل نوع  و مقدار و زمان تعویض روغن موتور یا گیربکس کاتالوگ یا دفترچه راهنمای شرکتهای سازنده موتورگیربکس و یا جداول معادل آن می باشد که همراه موتور گیربکس ارسال می گردد.

شرکت های گوناگونی آسانسور تولید می کنند. بسیاری از محصولات آنها خصوصا" انواع موتورگیربکس های آسانسور در بازار ایران وجود دارد.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

 

آسانسور‌ها در ابتدا برای جا‌به‌جایی بار در معادن استفاده می‌شدند و هیچ گونه کاربردی برای جا‌به‌جایی افراد نداشتند، اجتناب افراد از سوار شدن آسانسور در آن زمان به خاطر ایمنی بسیار پایین آسانسور‌ها و احتمال بالای سقوط ‌آسانسور بوده تا اینکه در سال 1852 الیشیا اوتیس اقدام به ساخت سیستم پاراشوت آسانسور کرد، با به بازار آمدن پاراشوت آسانسور و ایمن شدن آسانسور‌ها، رفته رفته آسانسور‌ها به پرکاربرد‌ ترین وسیله‌ی حمل و نقل عمودی در جهان تبدیل شد و افراد در هر سنی از آسانسور برای جابه جایی استفاده می‌کردند این امر باعث شده تا اطمینان از ایمنی و سلامت آسانسور امری مهم و اجتناب ناپذیر باشد.

 

با گذشت زمان و بروز نقص و حوادث آسانسور مشخص شد که تنها برخوردار بودن یک آسانسور از سری ایمنی آسانسور دلیل بر ایمن و بی خطر بودن آن نیست، آسانسور‌ها باید به صورت مداوم و دوره‌ای مورد بررسی قرارگیرند (سرویس و نگهداری ماهانه‌ی آسانسور) تا بتوان از سلامت قطعات و سری ایمنی آسانسور اطمینان حاصل کرد.

 

حتی کارشناسان اقدام به وضع قانون و اجباری کردن سرویس نگهداری آسانسور به صورت ماهیانه کردند،این به آن مهنی است که سرویس و نگهداری آسانسور از لحاظ قانونی و فنی باید ماهیانه توسط یک سرویسکار مجرب انجام شود، اما با این وجود بسیاری از افراد از استفاده از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور را هزینه اضافه دانسته و معتقدند که تعمیر آسانسور به صرفه تر است.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

جنرال سرویس

جنرال سرویس آسانسور در واقع عملیاتی است که در شروع فرآیند سرویس و نگهداری آسانسور توسط یک شرکت خاص جهت شناسایی ، رفع اساسی عیوب و انطباق کل مجموعه با اصول استاندارد، انجام می شود. این عملیات بسته به وضعیت آسانسور ممکن است شامل (اورهال overhaul - تعمیرات) یا بازسازی اساسی و یا شامل تنظیمات سطحی و معمولی یک آسانسور باشد. عموما سرویس و نگهداری یک آسانسور بدون جنرال سرویس امکان پذیر نیست ، فرض کنید یک آسانسور به دلیل نقص فنی در سیستم مکانیکی ، باعث مراجعه متعدد سرویسکار در فواصل زمانی کوتاه جهت رفع خرابی آسانسور می گردد، اگر سرویسکار نسبت به رفع اساسی مشکل مربوطه اقدام نکند، زحمات و مراجعات مکرر ادامه داشته و این مسئله باعث ضرر طرفین (سرویسکار و ساکنین ساختمان) خواهد بود. بنابراین عملیات اساسی و کلی مورد نیاز برای رفع خرابی در قالب جنرال سرویس تعریف می گردد.

 

 

جنرال سرویس آسانسور ممکن است شامل بازسازی یک آسانسور نیز باشد. در واقع اگر مجموع قطعات یک آسانسور دچار فرسودگی شده و به پایان عمر خود نزدیک شود قبل از بروز فاجعه می بایست نسبت به تعویض ، نوسازی و ارتقاء قطعات آن اقدام نمود. در حقیقت این امر زمانی اتفاق می افتد که تعمیرات و تعویض جزئی و داخلی قطعات در حالت کلی مقرون به صرفه و منطقی نبوده و صرفا تعویض کامل قطعات عمدتا مطلوب خواهد بود.

 

 

مهمترین و اساسی ترین بخش از مقوله جنرال سرویس (همچنین خود عملیات سرویس و نگهداری آسانسور) شناسایی عوامل پیدا و پنهان محیطی و داخلی در فرسایش مکانیکی و الکتریکی قطعات آسانسور بوده که این قطعات به دلیل وجود این عوامل بطور مداوم در معرض تخریب، خوردگی و فرسودگی هستند. از اینرو آشنایی با مواد اولیه، نحوه ساخت و عملکرد کلی آنها جزء ضروری و لاینفک رفع عیوب می باشد. نتیجه گیری منطقی این است که همواره انتخاب نوع قطعات و نحوه نصب آنها چه در جنرال سرویس و چه در نصب آسانسور تعیین کننده کیفیت و هزینه های سرویس و نگهداری و میزان رضایت خود ساکنین از آسانسور خواهد بود.

 

 

فاکتورهایی که در جنرال سرویس توسط یک شرکت مورد ارزیابی قرار می گیرد عبارتند از:

 

 

• رعایت استانداردها و ضرایب ایمنی

 

 

• تناسب و هماهنگی در انتخاب تجهیزات با نیازهای کاربران

 

 

• مسئولیت پذیری و ایفای تعهدات چه در جنرال سرویس و چه در سرویس نگهداری قطعات

 

 

• دوام و عمر تجهیزات انتخابی

 

 

• کاهش هزینه های سرویس و نگهداری و خدمات پس از فروش

 

 

• نوسازی و مدرنیزه کردن تجهیزات

 

 

• ضمانت و گارانتی قطعات نصب شده

 

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

 

جنرال سرویس آسانسور چیست؟

در جنرال سرویس آسانسور ممکن است :

نیاز به یک تعمیرات جزئی باشد.

و یا این که تعمیرات اساسی انجام گیرد.

در بیشتر مواقع با یک تنظیمات جزئی جنرال سرویس آسانسور انجام می گیرد.

بایستی به این نکته توجه نمود:

فرایند سرویس و نگهداری آسانسور بدون جنرال سرویس امکان پذیر نیست.

و جنرال سرویس مقدمه و شروع سرویس و نگهداری سالیانه است.

در برخی موارد جنرال سرویس آسانسور ممکن است شامل بازسازی یک آسانسور نیز باشد.

این مورد در شرایطی رخ می دهد :

که مدت زمان زیادی آخرین سرویس آسانسور گذشته باشد.

باید دانست اگر مجموع قطعات یک آسانسور دچار فرسودگی شده و به پایان عمر خود نزدیک شود قبل از بروز فاجعه می بایست نسبت به تعویض ، نوسازی و ارتقاء قطعات آن اقدام نمود. این امر هر چه زود تر انجام گیرد امنیت افراد استفاده کننده از آسانسور بیشتر می گردد.متاسفانه ممکن است شرایطی اتفاق بیفتد که تعمیرات و تعویض جزئی و داخلی قطعات در حالت کلی مقرون به صرفه و منطقی نبوده و صرفا تعویض کامل قطعات عمدتا به صرفه باشد.

 

دلیل اجرای عملیات جنرال سرویس آسانسور

دلیل این که جنرال سرویس آسانسور چیست و چرا انجام می گیرد شناسایی نقاط ضعف قطعات الکتریکال و مکانیکال آسانسور است.به طوری پس از شناسایی رفع نقص انجام گیرد.و از هر گونه خسارات مالی بیشتر به مدیران ساختمان و افراد استفاده کننده از آسانسور پیشگیری گردد.بسیاری از قطعات آسانسور به مرور زمان کارایی خود را از دست داده و مستهلک می گردند.اگر این قطعات به موقع تعویض نگردند.عملکرد سایر قطعات را نیز تحت الشعاع قرار می دهند.و مکانیزم آسانسور را به هم می ریزند.

باید به این نکته توجه نمودآشنایی با مواد اولیه، نحوه ساخت و عملکرد کلی آنها جزء ضروری و لاینفک رفع عیوب می باشد. نتیجه گیری منطقی این است که همواره انتخاب نوع قطعات و نحوه نصب آنها چه در جنرال سرویس و چه در نصب آسانسور تعیین کننده کیفیت و هزینه های سرویس و نگهداری آسانسور و میزان رضایت خود ساکنین از آسانسور خواهد بود. باید دانست کیفیت قطعات مورد استفاده در آسانسور تاثیر بسزایی در افزایش عمر مفید قطعات ایفا می نماید.از این رو نصب و راه اندازی اولیه آسانسور و خرید قطعات با کیفیت بسیار مهم و کلیدی است.

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

آسانسور وسیله ای است که توسط آن افراد طبقات مختلفی از ساختمان ها رادر جهت حرکت عمودی (بالا و پایین) طی می کنند. دستگاه  آسانسور از قطعات مختلفی تشکیل شده است که از جمله آن ها به تابلو فرمان، درب، کابین، ریل های راهنما و موتور آسانسور که همانا قلب و مرکز اصلی سیستم آسانسور می باشد می توان اشاره کرد. تمامی قطعات آسانسور به طور هماهنگ در کنار یکدیگر عمل کرده و فعالیت ایمن و سالمی برای آسانسور رقم می زنند. عملکرد درست و صحیح آسانسور دقیقا نیاز به همین هماهنگی دارد. مطمئنا وقتی که در کارکرد تنها یکی از قطعات آسانسور خللی ایجاد شود، عملکرد کلیه قطعات بهم ریخته و آسانسور نمی تواند به خوبی فعالیت کند.

در واقع این ناهماهنگی نیاز به بررسی کامل و دقیقی دارد که معمولا در زمان خرابی افراد باتجربه و متخصص در امر سرویس دهی آسانسور شروع به عیب یابی کرده و مشکل را مورد بررسی قرار می دهد و با تشخیص درست خرابی در صورت نیاز قطعه ای را تعمیر و یا تعویض می کند. کمک گرفتن از افراد با تجربه در امر سرویس دهی و تعمیر و نگهداری به موقع از آسانسور و قطعات آن باعث عملکرد بهتر آن و دیرتر خراب شدنش می شود. بخشی از تعمیرات آسانسور معمولا مربوط به تعمیر کابین، درب و برد آن می شود و بخش دیگر نیز مربوط به تعمیر گیربگس و موتور آسانسور می شود

کیفیت و ایمنی در تعمیرات برای افراد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در هر دستگاه آسانسور باید از قوانین ایمنی و استاندارد ظرفیت ها پیروی کرد. تا دستگاه آسانسور در معرض خرابی و تعمیرات کمتری قرار گیرد تا شاهد فرسودگی زود هنگام آنان نباشیم . در غیر اینصورت ضرر و زیان های فراوان والبه دردسر های زیادی را متحمل خواهیم شد. البته در تعمیرات آسانسور هزینه های متغیری وجود دارد که با یک پرس و جوی ساده و استعلام قیمت می توان با مناسب ترین هزینه آسانسور را تعمیر کرد.

همانطور که اشاره شد مهمترین قطعه در آسانسور موتور آسانسور می باشد. در واقع موتور آسانسور یکی از فاکتور های مهم آسانسور می باشد. موتور آسانسور در انواع متنوعی در شرکت های مختلفی در جهان طراحی و تولید می شود. در کشور ما عموما از موتور گیربکس و گیرلس بیشتر استفاده می شود. قیمت هر موتور آسانسور نیز با در نظر گرفتن امیاز آن ها از لحاظ کیفیت و مرغوبیت و کارکرد و قدرت بالای آنها تعیین می شود.

 

  • هنگامه میرزایی
  • ۰
  • ۰

عبارتست از بازیینی کلی قطعات نصب شده و نظارت مستمر بر عملکرد کلی سیستم پس از نصب آسانسور.

 

بطور کلی هیچ سیستم یا مکانیزمی وجود ندارد که نیازمند سرویس و نگهداری و بازبینی دوره ای نباشد به ویژه سیستمهایی که ایمنی آنها نقش اساسی در عملکرد کلی سیستم ایفا می نماید و خرابی آنها باعث خطرات احتمالی جانی می گردد. از این رو اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور کمتر از اهمیت نصب آسانسور نبوده و یک آسانسور صرفنظر از نوع آن و شرکت سازنده آن ، می بایست بطور منظم و حداقل ماهانه یک بار توسط شخص یا اشخاص متخصص تحت بازرسی منظم قرار گیرد.

 

 سرویس و نگهداری آسانسور را از لحاظ توجیه پذیری اقتصادی نیز می توان بررسی نمود. بطور کلی بدیهی است اگر قطعه یا قطعاتی در شرف خرابی یا آستانه فرسودگی قرار بگیرند در صورتیکه به موقع تعویض یا تعمیر نگردند احتمالا باعث اختلال در عملکرد قطعات دیگر نیز خواهند بود، و یا ممکن است خرابی آنها صدمات جبران ناپذیری به کل سیستم وارد نماید. حتی وقوع خطرات جانی در بدترین حالت ممکن است. فرض کنید سیم بکسل آسانسور در آستانه فرسودگی قرار گرفته است . این فرسودگی و یا خوردگی سیم بکسلها باعث خوردگی فلکه های کششی موتور و هرزگرد می شود بنابراین فلکه های کششی نیز در معرض فرسودگی قرار میگیرند و در حالتیکه ترمز ایمنی آسانسور (پاراشوت) فعال و تنظیم نباشد پارگی سیم بکسل باعث سقوط آسانسور شده و منجر به آسیب های جبران ناپذیر جانی و مالی خواهد بود.

  • هنگامه میرزایی