سرویس آسانسور

سرویس و نگهداری دوره ای آسانسور از اهمیت بالایی در ساختمان برخوردار است.

سرویس آسانسور

سرویس و نگهداری دوره ای آسانسور از اهمیت بالایی در ساختمان برخوردار است.

سرویس و نگهداری آسانسور به معنای بررسی کامل لوازم و تجهیزات سیستم و بازدید مداوم و دوره ای کارکرد کیفی آسانسورپس از نصب آن می باشد. اصولا کلیه سیستم های مکانیکی به دلیل استهلاک وفرسودگی ناشی از استفاده مستمر نیازمند نگهداری بازرسی متناوب در زمانبندی های مشخص می باشد

  • ۰
  • ۰

انواع خرابی آسانسور

بطور کلی خرابی آسانسور را می توان به دو دسته مکانیکی و الکتریکی تقسیم کرد. در این بخش خرابی های مکانیکی و الکتریکی شایع در آسانسور مسافربر بررسی می شود. با توجه به آمارهای موجود بیش از ۸۰ درصد از خرابی ها و ۷۰ درصد سوانح و حوادث آسانسور مربوط به خرابی سیستم درب است. خرابی این سیستم معمولا غیرقابل پیش بینی و نامعلوم است و به صورت خرابی درب کابین و درب طبقه آسانسور مطرح هستند.

 خرابی درب کابین آسانسور

دراین خرابی آسانسور، درب داخلی آسانسور بسته نمی شود. چون این ساز و کار بخشی از سیستم ایمنی آسانسور محسوب می شود. در صورت وقوع این خرابی، آسانسور از کار می افتد. عوامل ایجاد کننده این خرابی شامل استفاده زیاد، تکیه دادن به درب و در نتیجه تغییر شکل آن، انبساط و انقباض ناشی از تغییر دما و خرابی قفل درب کابین آسانسور و نصب اشتباه درب کابین می باشد.

خرابی  قفل درب آسانسور

این خرابی یکی از مهمترین و رایج ترین خرابی ها در آسانسور است، قفل درب آسانسور یکی از اجزای مهم سیستم ایمنی آسانسور است و در صورت خرابی، آسانسور به طور کامل از کار می افتد

همچنین، اگر آسانسور در حال حرکت باشد و قفل درب یکی از طبقات به علت خرابی از مدار خارج شود، آسانسور در حال حرکت متوقف می شود. این خرابی می تواند دو پیامد داشته باشد:

اولا وقتی قفل درب آسانسور خراب شود، ممکن است فردی درب آسانسور را باز و به داخل چاهک سقوط کند.

ثانیا به علت توقف آسانسور در حال حرکت، ممکن است افرادی داخل کابین آسانسور باشند و با این اتفاق در آن محبوس شوند و حالت خفگی به آنها دست دهد. عواملی که سبب ایجاد این  نوع خرابی می شوند عبارت اند از:

1 . نصب اشتباه قفل درب آسانسور

2.  کثیفی پلاتین داخل قفل که مانع از عبور جریان شده ومنجر به قطعی مدار می گردد و سبب باز ماندن درب می شود.

3 . استفاده زیاد از آسانسور که سبب می شود درب آن از تنظیم خارج شود و سیستم خودکار درب از کار بیافتد و مانع شود که زبانه و سوراخ قفل روبروی هم قرار بگوید با درب بسته شود و در نتیجه آسانسور از کارمی افتد.

3- خرابی درب طبقه آسانسور

از جمله خرابی های متداول در آسانسور ها، خرابی درب کابین است که به چند صورت ظاهر می شود؛ خرابی سیستم مگنت درب بار کن آسانسور که با فنر یا زنجیر باعث می شود در حالت آزاد درب بسته بماند .

یکی دیگر از خرابی ها، ناشی از استفاده زیاد است که سبب می شود درب آسانسور از تنظیم خارج شود. دلیل دیگر خرابی درب آسانسور، عدم نصب صحیح است و علت نهایی عدم چفت شدن درب بر اثر انبساط و انقباظ ناشی از تغییر دماست. در نهایت. تمام این خرابی ها سبب می شود قتل درب بسته نشود و مدار ایمنی آسانسور باز بماند و آسانسور از کار بافند.

  • ۰۰/۰۶/۲۳
  • هنگامه میرزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی